۰ نفر

چهارمین نشست شورای امنیت در پی حمله روسیه به اوکراین

۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱:۰۶
کد خبر: 616011
چهارمین نشست شورای امنیت در پی حمله روسیه به اوکراین

چهارمین نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد روز یکشنبه به وقت محلی در پی وقوع جنگ در اوکراین، به رغم تعطیلی آخر هفته کشورهای غربی برگزار شده است تا تشکیل جلسه فوری و ویژه درباره این بحران را در مجمع عمومی تصویب کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، دیپلمات‌ها می گویند این نشست به درخواست آمریکا و آلبانی برگزار شده است تا در پی وتوی قطعنامه پیشنهادی قبلی این دو کشور از سوی روسیه، بحران اوکراین و محکومیت اقدام نظامی مسکو را در مجمع عمومی سازمان ملل پیگیری کنند.

نشست روز یکشنبه شورای امنیت، چهارمین نشست اضطراری این شورا در طول هفت روز اخیر است که برای رای گیری درباره پیش نویس قطعنامه‌ای است که درخواست نشست ویژه و فوری در مجمع عمومی سازمان ملل را در خصوص بحران اوکراین دارد.

در نشست اضطراری جدید شورای امنیت، روسیه که جزو پنج عضو دائم شورای امنیت و دارای حق وتو است، نمی‌تواند از حق وتوی خود در این نشست استفاده کند. البته روسیه در ماه جاری میلادی (فوریه) ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد.

بر اساس بند سوم ماده ۲۷ منشور سازمان ملل متحد، برای تصویب مسایل غیرمحتوایی (شکلی) در شورای امنیت صرفا به ۹ رای از ۱۵ رای اعضای دائم و غیردائم این شورا نیاز است.

در  این موضوعات چنانچه اعضای دائم شورای امنیت رای منفی بدهند، وتو محسوب نخواهد شد.

از آنجا که درخواست کشورها برای طرح بحران اوکراین در نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل نیز جزو موضوعات غیرمحتوایی بوده و شکلی محسوب می‌شود، لذا برای تصویب طرح آن در مجمع عمومی سازمان ملل، فقط به ۹ رای موافق از ۱۵ رای اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت نیاز است.

اعضای شورای امنیت روز یکشنبه در نشست اضطراری خود قطعنامه‌ای را تصویب خواهند کرد که در آن از عبدالله شهید رییس کنونی مجمع عمومی سازمان ملل خواهند خواست نشست ویژه و فوری برای رسیدگی به بحران اوکراین با حضور ۱۹۳ عضو آن برگزار کند.

پس از تصویب تشکیل نشست مجمع عمومی سازمان ملل در شورای امنیت، این نشست باید ظرف ۲۴ ساعت برگزار شود.

۵۱ کشور جهان، جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ / ۲۵ فوریه ۲۰۲۲  در بیانیه مشترکی پس از آنکه روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه خود را در نشست اضطراری شورای امنیت در همین روز  وتو کرد، اعلام کردند موضوع حمله روسیه به اوکراین را در مجمع عمومی سازمان ملل پیگیری خواهند کرد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه  دور هم گرد آمده بودند تا پس از بحث و گفت‌وگوهای خصوصی و علنی چند روزه درباره پیش نویس قطعنامه‌ای علیه روسیه، تصمیم‌گیری کنند که مسکو قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه خود را وتو کرد و تلاش‌های واشنگتن و متحدانش را به شکست کشاند.

در رای گیری انجام شده در نشست شورای امنیت، ۱۱عضو از ۱۵ عضو دائم و غیر دائم شورای امنیت رای موافق، یک کشور (روسیه) رای مخالف و ۳ کشور شامل چین، هند و امارات رای ممتنع دادند. این قطعنامه به دلیل رای مخالف روسیه که عضو دائم شورای امنیت و دارای حق وتو است، به تصویب نرسید.

پس از پایان نشست شورای امنیت سازمان ملل ۵۱ کشور در بیانیه مشترکی اعلام کردند که ما این موضوع را به مجمع عمومی خواهیم برد؛ جایی که وتوی روسیه اعمال نمی‌شود و کشورهای جهان مسکو را مسوول خواهند دانست.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه/۵ اسفند ماه در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.