۰ نفر

هاآرتص خبر داد؛

تغییر رویکرد اسرائیل در خصوص برجام

۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۹:۳۰
کد خبر: 615559
تغییر رویکرد اسرائیل در خصوص برجام

روزنامه هاآرتص در یادداشتی با اشاره به اینکه احتمال دارد به‌زودی توافق هسته‌ای جدید امضا شود،‌ نوشته است: اسرائیل باید با سوءظن به این توافق نگاه کند و در تلاش‌های نظارتی بین‌المللی برای اطمینان از اینکه تمام مفاد آن واقعاً رعایت می‌شود، شرکت کند.

اقتصادآنلاین ـ پرستو بهرامی‌راد؛ روزنامه هاآرتص در یادداشتی تازه نوشته است: ظاهراً پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات ایران و قدرت‌های غربی در وین حاصل شده و ممکن است به زودی توافق هسته‌ای جدیدی را امضا کنند.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل به سرعت هشدار داد که دو اتفاق از زمان امضای قرارداد اصلی در سال ۲۰۱۵ رخ داده است. ایرانی‌ها گام‌های بزرگی در ایجاد قابلیت غنی‌سازی خود برداشته‌اند و زمان گذشته است. اگر جهان مجدداً بدون تمدید تاریخ انقضا، قرارداد را امضاء کند، ما در مورد توافقی صحبت می‌کنیم که در مجموع دو سال و نیم کار می‌کند و پس از آن ایران می‌تواند بدون محدودیت، سانتریفیوژهای پیشرفته را توسعه و نصب کند.

بنت فراموش کرد به این موضوع اشاره کند که ایران تنها حدود یک سال پس از خروج یک جانبه آمریکا از توافق در سال ۲۰۱۸ شروع به نقض توافق کرد. او همچنین فراموش کرد که اسرائیل سهم بزرگی در این تصمیم آمریکا داشته است. اسرائیل اکنون شکایت دارد که توافق جدید، برنامه هسته‌ای ایران را برای مدت کوتاهی متوقف می‌کند.

این شکایت نادرست است. نظارت و اکثر محدودیت‌ها برای سال‌های متمادی پابرجا خواهند بود و در هر صورت، ایران اجازه تولید سلاح هسته‌ای را نخواهد داشت.

پس از اینکه مذاکرات با ایران در ژوئن گذشته به دلیل انتخاب رییس‌جمهوری جدید ایران متوقف شد، اسرائیل با عجله این نظریه را مطرح کرد که ایران قصد بازگشت به میز مذاکره را ندارد. زمانی که مذاکرات از سر گرفته شد، اسرائیل پیش‌بینی کرد که تهران تلاش خواهد کرد تا زمان بخرد و هدفش توسعه بیشتر برنامه هسته‌ای خود تحت پوشش مذاکرات است. هر دوی این پیشگویی‌ها نادرست بودند. ایران به شدت در حال مذاکره است و در حالی که مذاکرات عاری از فراز و نشیب نبوده است، تهران جدیت خود را نشان داده و به نظر می‌رسد مصمم به امضای توافق است.

اگر توافق امضا شود، همه ترس‌های (اسرائیل) را برطرف نخواهد کرد. ایران همچنان می‌تواند به توسعه موشک‌های بالستیک ادامه دهد و انتظار نمی‌رود حمایت از حزب‌الله، جهاد اسلامی، حوثی‌ها در یمن یا شبه نظامیان در عراق را متوقف کند. همزمان تهران به دنبال ترمیم روابط خود با عربستان، امارات و دیگر کشورهای خلیج‌فارس است که متحدان اسرائیل به شمار می‌روند.

دولت اسرائیل باید با سوءظن به این توافق نگاه کند، در تلاش‌های نظارتی بین‌المللی برای اطمینان از اینکه تمام مفاد آن واقعاً رعایت می‌شود شرکت کند و برای خنثی کردن هرگونه تهدید ایران علیه اسرائیلی‌ها تلاش کند.