۰ نفر

ناتو: روسیه نیروهایش را از اوکراین خارج کند

۶ اسفند ۱۴۰۰، ۲۱:۵۸
کد خبر: 615202
ناتو: روسیه نیروهایش را از اوکراین خارج کند

نشست سران کشورهای عضو ناتو برای بررسی حمله روسیه به اوکراین امروز به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در بیانیه ناتو از نشست امروز آمده است: «ما امروز برای بررسی بزرگترین تهدید علیه امنیت اروپا-آمریکا در طول چند دهه گذشته گردهم آمدیم و با قویترین و قاطعانه ترین لحن ممکن تهاجم روسیه به اوکراین را که مورد حمایت بلاروس نیز است محکوم می‌کنیم.

ما از روسیه می‌خواهم تا هرچه سریع‌تر و فوری دست از تهاجم نظامی خود بردارد، نیروهایش را از اوکراین خارج کند و از مسیر تهاجمی انتخاب کرده پا پس بکشد، این حمله طولانی مدت علیه اوکراین علیه یک کشور مستقل و دموکراتیک و به طرز وحشتناک است.

این حمله توجیه پذیر نیست، کشته شدن مردم و تخریب‌های صورت گرفته ناشی از اقدامات روسیه را محکوم می‌کنیم. چنین اقداماتی در قاره اروپا به طور کامل و به صورت نهادینه شده مضمحل شده است. جهان باید روسیه و بلاروس را مسئول این اقدامات بداند و از تمامی کشورها می‌خواهیم تا این حمله غیرقابل توجیه را محکوم کند. هیچ کس نباید بابت دروغ‌های دولت روسیه اشتباه کند. روسیه مسئولیت کامل این درگیری را باید برعهده بگیرد.

دولت روسیه مسیر دیپلماسی و گفتگو را که مکررا از سوی ناتو و متحدانش مطرح شده رد کرده است و به صورت نهادینه قوانین بین‌المللی از جمله منشور سازمان ملل را نقض کرده است. این اقدامات روسیه همچنین اصول و اولویت‌های مطرح شده در قوانین بنیادین ناتو را نقض کرده است.

تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در حمله به اوکراین یک اشتباه استراتژیک وحشتناک است که روسیه بهای سنگین آن را هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سیاسی برای سالهای پیش رو می‌پردازد و تحریم‌های غیر منتظره و گسترده از قبل علیه روسیه اتخاذ شده است.

ناتو از نزدیک با سایر متحدان خود و همچنین نهادهای بین‌المللی از جمله اتحادیه اروپا در این راه همکاری می‌کند، همچنین به دعوت دبیرکل ناتو ما امروز میزبان فنلاند، سوئد و اتحادیه اروپا در این نشست بودیم. ما همبستگی کامل خود را با رئیس‌جمهور منتخب، با پارلمان و دولت اوکراین اعلام می‌کنیم و در کنار مردم شجاع اوکراین هستیم که اکنون از سرزمین خود دفاع می‌کنند. فکر و ذهن ما در کنار آنهایی است که کشته زخمی و بی خانمان شده‌اند. ناتو همچنان به تعهداتش درباره اصول اولیه مربوط به امنیت اروپا متعهد است. ما به تامین و ارائه حمایت سیاسی و عملی به اوکراین ادامه می‌دهیم چون این کشور می‌خواهد از خودش دفاع کند اما بار دیگر بر حمایت قاطع خود از استقلال، یکپارچگی ارضی و تمامیت قلمرو اوکراین تاکید داریم.

این اصول هرگز تغییر نمی‌کند، در نتیجه اقدامات روسیه نیز ما یکسری پیامدهای جدی را برای بازدارندگی و موضع دفاعی ناتو در نظر داریم. متحدان بر اساس اصل ۴۴ پیمان واشنگتن اقدام می‌کنند، ما به اقدامات خود ادامه می‌دهیم و تصمیمات مورد نظر را برای امنیت و دفاع متحدان خود در نظر می‌گیریم. ما نیروهای زمینی و هوایی دفاعی را در شرق ائتلاف مستقر می‌کنیم و در تمامی مناطق دریایی ما برنامه‌های دفاعی را برای آماده کردن خود به منظور پاسخ دادن به یک سری اقدامات روسیه بر اساس اقدامات احتیاطی انجام می‌دهیم. ما همچنین اکنون یک سری استقرا های دفاعی را در بخش شرقی ائتلاف داریم، ما تمامی اقدامات لازم را برای تضمین بازدارندگی معتبر و مطمئن و دفاع از ائتلاف اکنون و در آینده انجام می‌دهیم. چنین تعهد ما به بند ۵ پیمان واشنگتن قاطعانه است، ما برای دفاع و حفاظت از تمامی کشورهای عضو ناتو متحد هستیم، آزادی همواره بر سرکوب پیروز می‌شود.»

پس از نشست سران ناتو، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در یک نشست خبری گفت: اهداف کرملین فقط به اوکراین محدود نمی‌شود.

به گزارش اسکای نیوز، دبیرکل ناتو گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواستار خروج نیروها از کشورهایی است که پس از سال ۱۹۹۷ به ناتو پیوسته‌اند و برای دستیابی به این هدف از زور استفاده خواهد کرد.

دبیرکل ناتو همچنین ادامه داد: روسیه و بلاروس در قبال این اقدامات مسئول خواهند بود.

دبیرکل ناتو تأکید کرد که نیروهای بیشتری از ناتو به سمت شرق این ائتلاف اعزام می‌شوند و همچنین قرار است تسلیحات بیشتری توسط اعضای ناتو به اوکراین ارسال شود.