۰ نفر

گفت وگوی وزرای خارجه روسیه و چین؛

حمایت ضمنی چین از روسیه

۵ اسفند ۱۴۰۰، ۲۳:۳۸
کد خبر: 615000
حمایت ضمنی چین از روسیه

وزیر امور خارجه روسیه و همتای چینی وی در مورد وضعیت شرق اوکراین گفتگو کردند.

به گزارش  تاس، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد طرفین در مورد به رسمیت شناختن جمهوری های خلق دونتسک و لوهانسک توسط روسیه و تصمیم رییس جمهور ولادیمیر پوتین در موردعملیات نظامی در اوکراین تبادل نظر کردند. این وزارتخانه گفت وزیران همچنین اظهار داشتند که بحران کنونی ناشی از رد اجرای بسته اقدامات مینسک مصوب شورای امنیت سازمان ملل از سوی کی یف - با تشویق آمریکا و متحدانش - است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از   ایسنا، آنها همچنین "تاکید کردند که روسیه و چین اصرار دارند که همه کشورها باید به اصل امنیت تقسیم ناپذیر احترام بگذارند."

این وزارتخانه خاطرنشان کرد که طرفین در مورد اجرای توافقات که در بالاترین سطح در ۴ فوریه به دست آمد، گفتگو کردند. لاوروف همچنین میزبانی موفقیت آمیز المپیک زمستانی در پکن را به همتای چینی خود تبریک گفت.

هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: چین از نزدیک آخرین وضعیت را زیر نظر دارد. ما از همه طرف ها می خواهیم تا برای جلوگیری از خارج شدن اوضاع از کنترل، خویشتن داری کنند.

 او گفت: در مورد تعریف تهاجم، من فکر می کنم که باید به نحوه نگرش به وضعیت فعلی اوکراین بازگردیم. مسئله اوکراین پیشینه تاریخی بسیار پیچیده دیگری دارد که تا امروز ادامه داشته است. ممکن است آن چیزی نباشد که همه می خواهند ببینند.

وی تاکید کرد که چین آنچه را که "نگرانی های مشروع" روسیه در مورد امنیت می نامد درک می کند. 

هوآ در پاسخ به این سوال که آیا پوتین به چین گفته است که قصد دارد به اوکراین حمله کند، گفت روسیه به عنوان یک قدرت مستقل نیازی به جلب رضایت چین ندارد.