۰ نفر

تحریم روسیه توسط اتحادیه اروپا

۴ اسفند ۱۴۰۰، ۲۱:۳۶
کد خبر: 614663
تحریم روسیه توسط اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا تحریم‌های خود علیه چندین فرد و نهاد روسی را نهایی کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اتحادیه اروپا امروز (چهارشنبه) در واکنش به اقدام اخیر روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق شرقی اوکراین، بسته تحریمی خود علیه چندین فرد و نهاد را نهایی کرد.

طبق گزارش اسپوتنیک این تحریم‌ها واکنشِ به رسمیت شناختن «لوهانسک» و «دونتسک» و به دنبال آن اعزام نیروهای روسی به این مناطق است.

وبگاه رسمی شورای اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مدعی شد: «در چارچوب تحریم‌های موجود، اتحادیه اروپا اقدامات محدودکننده‌ای علیه تمام ۳۵۱ عضو دومای دولتی روسیه وضع کرد که در تاریخ ۱۵ فوریه برای به رسمیت شناختن لوهانسک و دونتسک به عنوان دو جمهوری رأی دادند. علاوه‌بر این، اقدامات محدودکننده هدفمندی علیه ۲۷ فرد و نهاد دیگر نیز وضع شده است که در تضعیف یا تهدید تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال اوکراین نقش داشتند. این بخش نیز شامل افرادی است که در تصمیم‌گیری‌ها نقش داشتند، به طور مثال اعضای دولت یا افسران ارشد نظامی که در تهاجم و اقدامات بی‌ثبات کننده دخیل بودند.»

همچنین بنابر اعلام شورای اروپا تحریم‌های کنونی شامل «مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت در دسترس قرار دادن وجوه برای افراد و نهادهای است که در لیست نامشان آمده است. علاوه بر این، ممنوعیت مسافرتی که برای این افراد اعمال می‌شود، از ورود یا عبور از خاک اتحادیه اروپا برای آن‌ها جلوگیری می‌کند.»

بُعد اقتصادی تحریم‌های جدید نیز از هرگونه تجارت از دو منطقه لوهانسک و دونتسک با اتحادیه اروپا ممانعت به عمل می‌آورد تا اطمینان بدست آید که افراد ذکر شده به عواقب اقتصادی اقدامات غیرقانونی و تهاجمی خود پی می‌برند. در این بخش «ممنوعیت واردات کالا‌ها از دونتسک و لوهانسک، محدودیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با بخش‌های خاص اقتصادی، ممنوعیت ارائه خدمات گردشگری و ممنوعیت صادرات برای برخی کالا‌ها از جمله کالا‌های مربوط به فناوری» نیز معرفی شده است.

شورای اروپا در بخش بعدی بیانیه خود به محدودیت‌هایِ مالی تحریم‌ها اشاره کرده و نوشت: «اتحادیه اروپا تصمیم گرفت تحریمی از لحاظ مالی علیه فدراسیون روسیه، دولت و بانک مرکزی این کشور وضع کرده و ممنوعیت بخشی ایجاد کند. اتحادیه اروپا با محدود کردن توانایی دولت روسیه برای دسترسی به سرمایه و بازار‌های مالی و خدمات اتحادیه اروپا، قصد دارد تأمین مالی سیاست‌های تشدیدکننده و تهاجمی روسیه را محدود کند.»

در انتهای این بیانیه نیز شورای اروپا با بیان آن‌که اتحادیه اروپا از روسیه می‌خواهد که به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک را لغو کند، به تعهدات خود پایبند باشد، قوانین بین‌المللی را رعایت کند و به بحث‌ها در قالب نرماندی بازگردد، نوشت: «اتحادیه اروپا از سایر کشور‌ها نیز می‌خواهد که از تصمیم غیرقانونی روسیه برای به رسمیت‌شناختن استقلال لوهانسک و دونتسک پیروی نکنند.»

در حال حاضر روابط روسیه و اوکراین به دلیل مداخله‌های غرب و به ویژه آمریکا هرروز از روز قبل با تنش بیشتری همراه است. به تازگی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، فرمانی برای به رسمیت‌شناختن دونتسک و لوهانسک صادر کرد که واکنش‌های زیادی را در سطح بین‌المللی به همراه داشت و باعث شد آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کنند.