۰ نفر

دیپلمات های روسیه هم اوکراین را ترک می‌کنند

۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱:۳۶
کد خبر: 614303
دیپلمات های روسیه هم اوکراین را ترک می‌کنند

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که کارکنان سفارت خود را از کی‌یف خارج می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، همزمان با افزایش تنش روسیه و اوکراین و اوج گیری تنش‌های دیپلماتیک، وزارت خارجه روسیه شبانگاه سه شنبه به وقت تهران از خارج ساختن دیپلمات‌های خود از «کی‌یف» خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که در اسرع وقت کارکنان خود را از سفارت روسیه در کی‌یف خارج می‌کند.

پیشتر، «آندری رودنکو» معاون وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» گفته بود: «روسیه امکان خروج دیپلمات‌های خود از اوکراین را برای محافظت از آنها برابر تحریکات احتمالی کی یف و کشورهای ثالث رد نمی‌کند.»

معاون وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: «اخیرا آمریکا و تعدادی از کشورهای غربی از تخلیه پرسنل سفارت خود از کی‌یف خبر داده اند. بدیهی است به این دلیل است که همکاران غربی ما ظاهراً چیزی را می‌دانند که ما نمی‌دانیم یا در حال آماده سازی برای کاری هستند. با توجه به این وضعیت، ما نیز این حق را برای خود محفوظ می‌داریم که اقدامات لازم را برای اطمینان از امنیت دیپلمات‌های خود در اوکراین انجام دهیم.»

وزارت امور خارجه اوکراین روز سه شنبه کاردار خود در روسیه را به دلیل به رسمیت شناختن استقلال «دونتسک» و «لوهانسک» توسط روسیه خارج کرد و آلمان نیز سفیر روسیه در برلین را به وزارت خارجه فراخواند.

به گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، وزارت خارجه اوکراین اعلام کرده است که با توجه به اتخاذ تصمیمات غیرقانونی توسط رهبری روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال تشکل‌های ایجاد شده توسط این کشور، «واسیل پوکوتیلو» کاردار اوکراین در روسیه به کی‌یف فراخوانده شد.

وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه اعلام کرد واسیل پوکوتیلو کاردار اوکراین در روسیه برای مشاوره به اوکراین احضار شد.

این در حالی است که آلمان نیز سفیر روسیه را در پی حوادث اخیر فراخوانده است. وزارت خارجه آلمان اعلام کرده که به دنبال اقدام روسیه در به رسمیت شناختن لوهانسک و دونتسک سفیر روسیه را فراخوانده است. روسیه تاکنون واکنشی به این مسئله نشان نداده است.

رییس جمهور روسیه روز دوشنبه با به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک دستور داد نیروهای روسیه در این مناطق مستقر شوند تا از آنها برابر اقدام نظامی احتمالی نیروهای اوکراینی دفاع کنند.