۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ابعاد ناگفته سفر رییسی به قطر / درخواست میانجی‌ گری از دوحه برای پایان بحران در بغداد

۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۰۵
کد خبر: 613195
ابعاد ناگفته سفر رییسی به قطر / درخواست میانجی‌ گری از دوحه برای پایان بحران در بغداد

خبرگزاری عراقی "شفق نیوز" خبر داده که سفر رییس جمهوری ایران به قطر، جز مواضع اعلامی دو دولت، شامل درخواست ایران از قطر برای میانجی‌گری بین جریان صدر در عراق و نیروهای شیعه برای رسیدن به یک دولت پایدار و پایان بحران در عراق است.

اقتصادآنلاین - موسی حسن‌وند؛ شفق نیوز به نقل از یک منبع سیاسی آگاه نوشته قطر به درخواست ایران برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های جنبش صدر به چارچوب هماهنگی برای تشکیل دولت آینده تلاش می‌‎کند. این منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، گفت: «قطر به درخواست ایران وارد بحران سیاسی در عراق شده است.» افشای این تلاش‌ها همزمان با ورود ابراهیم رییسی، رییس جمهوری ایران به دوحه در اولین سفر خود به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز پذیرای مهمان ایرانی خود خواهد بود. اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، پس از سه بار سفر به عراق در هفته‌های اخیر، نتوانست صدر را برای پیوستن به نیروهای چارچوب هماهنگی برای تشکیل دولت بعدی متقاعد کند.

در روزهای گذشته صحبت از مداخله یک کشور عربی برای میانجی‌گری بین جریان صدر و گروه‌های شیعه در رسانه‌ها مطرح شده بود. وساطتی که ممکن است بتواند شیعیان را متحد کند. عراق در بحبوحه بحران و اختلاف بین جنبش صدر و چارچوب هماهنگی متشکل از احزاب شیعه که خواستار تشکیل دولت ائتلافی هستند، به سر می‌برد.

چند روز پیش مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق با انتشار توییتی اظهار کرد که در مقابل تهدید کنندگان شرکا و هم‌پیمانان خود در دولت اکثریت ملی سکوت نخواهد کرد. وی گفته بود "یک بار دیگر صدای وحشی‌های درنده که زبانی جز تهدید نمی‌دانند بلند شده است، یک بار دیگر متحدان و شرکای دولت اکثریت ملی را که نه شرقی و نه غربی است، تهدید می‌کنند."

او گفته "ما کشور را به دست مفسدان برنمی‌گردانیم و وطن را به کسانی که پشت مرزها هستند نمی‌فروشیم. ببیشتر مردم عراق موافق دولت اکثریت ملی هستند، ما بیکار نخواهیم ماند و اجازه نخواهیم داد که تروریسم و ​​فساد ما را کنترل کند. تاریخ ما سرشار از قدرت، صبر و استواری است."