۰ نفر

توافق به سود همه طرف‌ ها است

۲ اسفند ۱۴۰۰، ۶:۵۴
کد خبر: 613081
توافق به سود همه طرف‌ ها است

در حالی که دور هشتم گفت‌ و گوها در وین همچنان ادامه دارد، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر تاکید کرد رسیدن به توافق درباره برنامه هسته‌‌ ای ایران «به سود همه طرف‌‌ ها» خواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وزیر خارجه قطر در نشستی در موسسه سلطنتی روابط بین‌الملل «چتم هاوس» انگلیس ابراز امیدواری کرد که بعد از این توافق، «توافقی میان ایران و کشورهای عربی خلیج‌‌فارس» حاصل شود.

به گزارش النشره، این مقام بلندپایه قطری با اشاره به اینکه قطر ارتباط قوی با ایران و آمریکا و طرف‌‌های دیگر درباره برجام دارد، گفت: «‌ما تلاش می‌کنیم در پر کردن شکاف‌‌ها سهیم باشیم زیرا توافق و مذاکرات با کشورهایی درحال برگزاری است که فاصله جغرافیایی زیادی با ایران دارند و این درحالی است که ما در همسایگی ایران زندگی می‌کنیم.»

همچنین وزیر خارجه قطر در ادامه از همه طرف‌‌ها خواست «نقشی سازنده و مثبت» در تمامی ابتکارعمل‌‌ها داشته باشند و نسبت به رسیدن به نتایج مثبت در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد. وی افزود: «نقش ما تشویق دو طرف برای تعامل مثبت است.»

همچنین به گزارش «ایرنا» وزیر خارجه قطر با تاکید بر اینکه کشورش از موقعیت منحصر به فردی برای تشویق حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات و کشمکش‌ها از طریق گفت‌‌‌و‌‌‌گو و دیپلماسی برخوردار است، گفت: «ماده هفتم قانون اساسی قطر اشاره می‌کند که سیاست خارجی مبتنی بر اصل تقویت صلح و امنیت بین‌المللی از طریق تشویق حل مسالمت‌آمیز اختلافات بین‌المللی و همکاری با همه کشورهایی است که به دنبال صلح هستند.»

این در حالی است که قرار است ابراهیم رئیسی، رئیس‌‌جمهور ایران امروز دوشنبه برای سفری دوروزه و با هدف شرکت در نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز راهی دوحه، پایتخت قطر شود.

 پیش‌‌شرط‌‌های مذاکره مستقیم با آمریکا

از دیگر سو در حالی که خوش‌‌بینی‌‌ها از سوی مقامات ایران درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات ادامه دارد، تهران بار دیگر شروط مذاکره مستقیم با آمریکا را مطرح کرد.

در این رابطه حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه در کنفرانس امنیتی مونیخ در پاسخ به سوال خانم لارا خلف درباره گفت‌وگو با آمریکا توضیح داد: «‌آمریکایی‌‌ها ظرف هفته‌های اخیر به‌طور متناوب و از طریق واسطه‌های مختلف از ما خواسته‌‌اند با ما مذاکرات مستقیمی داشته باشند.

ما در پاسخ به واسطه‌ها اعلام کردیم چشم‌‌انداز چنین گفت‌وگویی برای ما چندان روشن نیست و اگر قرار نیست دستاوردی داشته باشیم چه نیازی به مذاکره مستقیم است.»

امیرعبداللهیان تاکید کرد ولی اگر طرف آمریکایی یک ابتکار عمده از جمله برداشتن برخی از تحریم‌ها را انجام دهد، آنگاه می‌توان گفت نیت آمریکایی‌‌ها واقعی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه «ما از آنها می‌‌شنویم که آقای بایدن حسن نیت دارد»  گفت: «‌من در ماه سپتامبر در نیویورک گفتم اگر آقای بایدن حسن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نیت دارد آن گاه مبلغ ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌‌های مسدود‌شده ما نزد بانک‌های خارجی را آزاد کند. ما از آقای بایدن درخواست وام یا پول آنها را نداریم، بلکه می‌خواهیم دارایی‌‌های خود ما را به عنوان حسن نیت آزاد کنند.»

وزیر خارجه در ادامه گفت: «مایلم تاکید کنم که آنها تنها در قالب کلمات از حسن نیت حرف می‌‌زنند و این برای گفت‌وگوهای مستقیم کافی نیست. آنها باید حسن نیت خود را به صورت عملی و در عرصه میدانی نشان دهند.»

وی تشریح کرد: «‌آنها می‌توانند برخی تحریم‌ها را بردارند یا برخی دارایی‌‌های مسدود شده ما نزد بانک‌های خارجی را آزاد کنند، این در حالی است که همزمان با گفت‌وگوهای جدید حتی برخی تحریم‌های جدید نیز علیه اشخاص حقوقی و حقیقی ایران از سوی دولت آقای بایدن اعمال شده است و این معنایش این است که دولت آقای بایدن همان مسیر ترامپ را دنبال می‌کند، لذا افکار عمومی می‌گوید آنها در عمل یکی هستند.»

 آماده توافق خوب هستیم

وزیر امور خارجه روز شنبه نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ با بیان اینکه همکاران من در وین با بازی‌های دوگانه طرف غربی بر سر «متن» و «زمان» روبه‌رو هستند، گفت: «آمادگی رسیدن به یک توافق خوب را در کوتاه‌‌ترین زمان ممکن داریم، به شرطی که طرف دیگر آماده اتخاذ تصمیمات سیاسی مورد نیاز باشد.»

همچنین حسین امیرعبداللهیان در حاشیه این کنفرانس شنبه شب با رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد. وزیر امور خارجه در این دیدار ضمن تقدیر از نقش جوزپ بورل و انریکه مورا به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات، بر اراده ایران برای یک پایان همراه با توافق خوب برای گفت‌وگوها در وین تاکید و مواضع تهران را تبیین‌‌ کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تمامی ابتکارات و پیشنهادهای ممکن را ارائه کرده است، گفت: «اکنون وقت آن رسیده است که آمریکا و سه کشور اروپایی نیز با اخذ تصمیم‌‌های سیاسی لازم، نشان دهند اراده واقعی  را برای رسیدن به توافق در کمترین زمان دارند.»

وزیرخارجه تاکید کرد اگر ابتکارات ایران نبود، تا این حد به توافق نزدیک نبودیم ولی طرف مقابل باید بداند تهران خطوط قرمز خود را نادیده نخواهد گرفت.

جوزپ بورل نیز در این ملاقات ضمن مرور بخش‌های مختلف متن در حال مذاکره در حوزه رفع تحریم‌ها، تعهدات هسته‌‌ای، راستی‌آزمایی و اخذ تضامین، نظرات خود را به عنوان هماهنگ‌کننده برجام به اطلاع امیرعبداللهیان رساند.

 ایران به حصول توافق خوش‌‌بین است

در عین حال امیرعبداللهیان که در آلمان به سر می‌‌برد در گفت‌وگو با شبکه سی.ان.ان تاکید کرد ایران نسبت به حصول توافق در مذاکرات وین خوش‌بین است.

وزیر امورخارجه ایران خاطرنشان کرد: «در صورت شکست مذاکرات وین، آمریکا و طرف غربی مسوول آن خواهند بود، چراکه ایران با جدیت برای حصول توافق در وین تلاش می‌کند.»

وی در ادامه در توضیح این مساله که چرا خوش‌‌بین هستند، گفت: «‌چون دولت آقای دکتر رئیسی اراده جدی دارد برای اینکه به توافق خوب در وین دست پیدا کنیم.»

امیرعبداللهیان در این مصاحبه که بخش کوتاهی از آن را کریستین امانپور مجری شبکه سی.ان.ان در صفحه توییتر خود منتشر کرده است، افزود: «دولت آقای رئیسی تاکید دارد و علاقه‌‌مند است که به یک توافق خوب و فوری دست پیدا کنیم.» وی تاکید کرد: «ما با خوش‌بینی و با جدیت برای رسیدن به یک توافق خوب در وین تلاش می‌کنیم.»

شمخانی: برای التیام زخم تحریم از جان مایه می‌‌گذاریم

همچنین شنبه شب علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در توییتی با بیان اینکه سرباز واقعی در میانه جنگ، فکر و دیدگانش را از دشمن اصلی به سمت ستون پنجم منحرف نمی‌کند، تصریح کرد: «‌زخم تحریم با برنامه غرب و شمشیر بی‌‌تدبیری و وادادگی غرب‌‌گراهای داخلی، پیکر مقاوم مردم ایران را مجروح ساخته است؛ برای التیام این زخم از جان و آبرو مایه می‌‌گذاریم. ناگفته‌ها بماند برای بعد.»

 بنت: حصول توافق در وین به‌زودی امکان‌پذیر خواهد بود

همزمان نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی در نشست هفتگی کابینه مدعی شد: «امکان دستیابی به توافق در وین در آینده وجود دارد اما این توافق ضعیف‌‌تر و دارای مدت زمانی کوتاه‌تر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ خواهد بود.»

به نوشته روزنامه جروزالم پست، بنت ادامه داد: «‌توافقی که مذاکره‌کنندگان در وین در حال رایزنی بر سر آن هستند نمی‌تواند مانع ایران شود و ضعیف‌تر از توافق هسته‌ای ٢٠١٥ خواهد بود.» وی در ادامه ادعا کرد: «توافقی که به زودی به دست خواهد آمد اسرائیل و نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه را به خطر خواهد انداخت اما ما آماده‌‌ایم تا با اتکا به خود از شهروندانمان محافظت کنیم.»

وی که به نظر می‌آید از احتمال حصول توافق در وین به خشم آمده است، در ادامه افزود: «ایرانی‌‌ها ظرفیت غنی‌‌سازی خود را به سرعت گسترش داده‌‌اند اما توافق جدید تنها دو سال و نیم به ما زمان می‌دهد و پس از آن، ایران بدون هیچ محدودیتی سانتریفیوژهای پیشرفته را نصب کرده و گسترش خواهد داد.

تهران همچنین به میلیاردها دلار دست پیدا خواهد کرد و رفع تحریم‌ها به معنی دسترسی ایران به پول زیاد است.» در نهایت وی مدعی شد این پول صرف تروریسم خواهد شد و این رژیم، سایر کشورهای منطقه و نیروهای آمریکا در خاورمیانه را به خطر خواهد انداخت.

 نامه هسته‌‌ای۲۵۰ نماینده مجلس به رئیس‌جمهور

از دیگر سو روز گذشته سید‌محسن دهنوی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نامه‌‌ای با امضای بیش از ۲۵۰ نفر از نمایندگان خطاب به سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور درباره توافق هسته‌‌ای را قرائت کرد.

در بند اول و دوم این نامه از تحریم‌های آمریکا علیه ایران انتقاد شده و از واشنگتن و دیگر طرفین غربی خواسته شده تضمین دهند دیگر از برجام خارج نمی‌شوند.

در بند سوم نیز از آمریکا و سایر کشورهای طرف برجام خواسته‌‌اند تعهد دهند که از مکانیزم ماشه استفاده نخواهند کرد. در بند چهارم تاکید شده که آمریکا و سه کشور اروپایی باید تعهد دهند تحریم‌هایی که به هر بهانه‌‌ای اعم از هسته‌‌ای، تروریسم، موشکی و حقوق بشر علیه ایران اعمال شده لغو شود و از جمله به تحریم‌های آیسا، کاتسا و روترن اشاره کرده‌‌اند.

به نوشته این نمایندگان در مقام اجرا باید ابتدا آمریکا و سایر طرفین بدعهد برجام به تعهد خود در لغو تحریم‌ها عمل کنند و بعد از راستی‌آزمایی، ایران سراغ انجام تعهدات خود رفته و آن را انجام دهد.

همچنین در بند ۶ این بیانیه آمده است: «‌مطابق ماده ۷ قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است انجام تعهدات از سوی طرف غربی در لغو تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های نفتی و بانکی و بازگشت پول صادرات ایران به صورت بانکی و بدون هیچ مشکلی را به مجلس شورای اسلامی گزارش کند و در صورت تایید و تصویب مجلس می‌تواند نسبت به گام‌های کاهشی در زمینه هسته‌‌ای اقدام کند.»