۰ نفر

چرا کنگره سد محکمی برابر احیای برجام نیست

۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۴۱
کد خبر: 612306
چرا کنگره سد محکمی برابر احیای برجام نیست

بن رودز، قائم مقام مشاور امنیت ملی دولت باراک اوباما در صفحه توییتر خود در توضیح چرایی عدم مخالفت جدی کنگره با توافق بایدن با ایران به گونه‌ای که به عدم اجرای آن منتهی شود، نوشت: برخلاف سال ۲۰۱۵، این‌بار دلیلی وجود ندارد که مرور توافق در کنگره یک ضرورت باشد و کنگره ۶۰ روز برای بررسی توافق زمان در اختیار داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در حال حاضر دموکرات‌ها کنترل سنا و مجلس نمایندگان را در اختیار دارند اما این‌بار اکثریت را در هیچ‌کدام بر عهده ندارند لذا کار برای جمهوری‌خواهان در مخالفت با برجام آسان نیست. از سوی دیگر، نخست‌وزیر رژیم اسراییل هم مانند سال 2015 فردی نیست که جامه جمهوری‌خواهان را بر تن کند و در کنگره علیه رییس‌جمهور مستقر امریکا و در انتقاد از برجام سخنرانی کند. 

اسراییل نیز به این نتیجه رسیده که خروج ترامپ از برجام که بخشی از آن تحت‌تاثیر بنیامین نتانیاهو بود اشتباه است لذا از اجرای دوباره برجام حمایت کند. عربستان و امارات نیز چنان در یمن گرفتار شده‌اند که به راه انداختن کمپینی در واشنگتن علیه برجام را به نفع خود در این مقطع نمی‌دانند و البته اولویت آنها نیز نیست. مساله مهم دیگر این است که خروج امریکا از برجام یک فاجعه بود و هم به توسعه برنامه هسته‌ای ایران منتهی شد و هم ایران و امریکا را در یک قدمی جنگ قرار داد. 

امروز مسائل مهم دیگری مانند اوکراین یا چین یا مساله کرونا و تغییرات اقلیمی برای امریکا مطرح است و دلیلی نمی‌بیند که انرژی مضاعفی را صرف توافقی 7 ساله با کشوری در خاورمیانه کند.