۰ نفر

اتهام انگلیس به روسیه برای جنگ افروزی در اوکراین

۲۸ بهمن ۱۴۰۰، ۲۲:۵۸
کد خبر: 611990
اتهام انگلیس به روسیه برای جنگ افروزی در اوکراین

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه با اتهام زنی علیه روسیه مدعی شد که مسکو با حمله به یک مهدکودک در منطقه دونباس به دنبال بهانه تراشی برای حمله به اوکراین

به گزارش سی ان ان، بر اساس تصاویر منتشر شده یک مهدکودک در منطقه تحت کنترل اوکراین مورد اصابت گلوله خمپاره قرار گرفته است. 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، نخست وزیر انگلیس گفت: ما می‌دانیم که [این] یک عملیات دروغین برای بی‌اعتبار کردن اوکراینی‌ها و بهانه تراشی و یک تحریک ساختگی برای آغاز اقدام روسیه است. ما نگرانیم که در چند روز آینده شاهد تحولات بیشتر از این دست خواهیم بود.

جانسون اضافه کرد: هنوز زمان برای جلوگیری از یک فاجعه برای روسیه، اوکراین و برای جهان وجود دارد. اگر روسیه حمله کند، مردم نباید تصور کنند این یک واقعه کوتاه مدت خواهد بود. این یک درگیری با تلفات زیاد از جمله در طرف روسیه خواهد بود و امیدوارم مردم روسیه این واقعیت را درک کنند.

آنتونی بلینکن  وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اوکراین به رغم پایان ضرب‌الاجل‌های ساختگی قبلی کشورش همچنان ادعا دارد بر اساس اطلاعات، افزایش نیروهای روسیه حاکی از حمله به اوکراین در روزهای آینده است.

از سوی دیگر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در کاخ سفید ادعا کرد: احساس من می‌گوید روسیه در چند روز آینده حمله خواهد کرد. آمریکا دلایل لازم را دارد تا باور کند که روسیه مشغول عملیات دروغین است. تمام نشانه‌هایی که ما داریم می‌گویند آنها آماده ورود به اوکراین و حمله به این کشور هستند.

خبرگزاری تاس به نقل از مقام‌های جدایی طلب جمهوری‌های خود خوانده دونتسک و لوگانسک از گلوله باران چندین منطقه توسط نیروهای اوکراینی خبر داد. 

دفتر نمایندگی مناطق دونتسک و لوگانسک در مرکز مشترک نظارت بر آتش بس نوشت: نیروهای اوکراین با تسلیحات سنگین با کالیبر بیش از ۱۲ میلی متر ۹ منطقه در جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک را گلوله باران کردند.

جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوگانسک در منطقه دونباس با جمعیت روس تبار، از سال ۲۰۱۴ و به دنبال مناقشه خونین که نزدیک به ۱۳ هزار تلفات جانی به همراه داشت از اوکراین اعلام استقلال کردند. 

 دومای روسیه روز سه شنبه به پیش نویس قطعنامه‌ای برای درخواست از رئیس جمهور روسیه به منظور به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوگانسک رای داد و با پذیرفتن پوتین، روسیه بطور رسمی این دو منطقه روس تبار در شرق اوکراین را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت خواهد شناخت. 

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما اوکراین، مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.