۰ نفر

واشنگتن پست تحلیل کرد؛

سفر بنت به بحرین

۲۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۲۷
کد خبر: 611688
سفر بنت به بحرین

واشنگتن پست در مقاله ای به قلم «شیرا روبین» نوشته است که نفتالی بنت روز سه شنبه با استقبال فرش قرمز و حضور ده‌ها سرباز تشریفات، در اولین سفرش به عنوان نخست وزیر اسرائیل وارد بحرین شد.

اقتصاد آنلاین ـ پرستو بهرامی‌راد: واشنگتن پست در ادامه نوشته است: این اتفاق تاریخی برای اسرائیل در شرایطی است که سعی دارد محور دفاع منطقه‌ای علیه ایران را تقویت کند. سفر بنت به این کشور کوچک غنی نفتی در حالی صورت می‌گیرد که اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به دنبال همکاری امنیتی هستند و این در شرایطی است که جنگ در سایه اسرائیل و ایران و حملات متقابل به کشتی‌های تجاری در دریا، به شدت علنی شده است. این سفر همچنین با مرحله نهایی مذاکرات وین بین ایران و قدرت‌های جهانی با هدف احیای برجام مقارن شده است.

بنت روز دوشنبه پیش از سفر به بحرین به خبرنگاران گفته است: «در این وضعیت ناآرام، مهم است که منطقه ما به صورت ویژه پیامی از همکاری و حسن نیت را ارسال کند و در برابر تهدیدها درکنار هم بماند.»

اسرائیل با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بخاطر تعهدش درباره احیای مشارکت آمریکا در برجام، تعهد به پایبندی در برابر پایبندی به منظور محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در ازای رفع تحریم ها، کشمکش داشته است. به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد، از زمان خروج آمریکا از این توافق، ایران به سرعت برنامه هسته‌ای خود را به جلو رانده است.

اسرائیل، برنامه هسته‌ای ایران را بعنوان پوششی برای طرح‌هایی جهت توسعه سلاح‌های اتمی‌اش می‌داند؛ ایران تاکید دارد هدف از برنامه هسته‌ای این کشور صرفاً تولید برق است و هرگونه تمایل برای ساخت یک بمب را تکذیب می‌کند. براساس یک بیانیه، بنت روز سه شنبه در بحبوحه زمان‌بندی سفرش که شامل نشست‌هایی با پادشاه بحرین، ولیعهد این کشور، مقامات بلندپایه دولتی و گروهی از کارآفرین‌های جوان بحرینی بود با نمایندگان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا ملاقات کرد که در بحرین مستقر هستند و مشارکت آنها را عنصری قابل توجه در حفظ ثبات منطقه می‌داند.

عبدالله الجنید، تحلیلگر سیاسی بحرین اعلام کرد بازیگران در این منطقه از این که می‌بینند آمریکایی‌ها به جای تدوین یک رویکرد منطقه‌ای منسجم در تلاش برای مهار تهدیدهای ایران به تنهایی عمل می‌کنند، مایوس شده‌اند. وی گفته است: «ما قطعاً می‌خواهیم شاهد رویکرد جدیدی برای راهکار مهار آمریکا در قبال ایران باشیم و بر این باوریم که نباید تنها مسیر نباید وین باشد.»

کارشناسان می‌گویند کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و اسرائیل بعنوان جایگزینی برای راه‌حل‌هایی که در واشنگتن و وین مورد بحث قرار می‌گیرد در تلاشند تا پاسخ منطقه‌ای را در قبال ایران تدوین کنند. 

یوناتان فریمن، کارشناس روابط بین‌الملل در دانشگاه الخلیل قدس گفته از زمان آغاز توافق ابراهیم که روابط را در سال ۲۰۲۰ عادی کرده، اطلاعیه‌هایی درباره روابط امنیتی بین اسرائیل و کشورهای عربی در حاشیه خلیج‌فارس که زمانی مخفی بود، سرعت گرفته است. وی افزود این بیانیه‌ها شامل کشورهایی نظیر بحرین و امارات عربی متحده است که به شکلی گسترده به عنوان میانجی بین اسرائیل و عربستان سعودی دیده می‌شوند.

فریمن گفته است: همواره ائتلافی علیه ایران وجود داشته اما اکنون این کشورهای عربی و مسلمان بیشتر علاقه‌مند هستند تا با اسرائیلی‌ها در یک الگو دیده شوند. این همکاری فزاینده با اسرائیل، نتیجه چراغ سبزی است که کشورهایی مثل بحرین از همسایگانشان مثل عربستان سعودی دریافت کرده‌اند.

براساس اطلاعاتی که وبگاه رهگیری کرونای وزارت بهداشت اسرائیل منتشر کرده است حدود ۸۶۰ نفر طی سال گذشته از عربستان سعودی به اسرائیل سفر کرده‌اند اگر چه این آمار مشخص نکرده است چه تعدادی از این افراد، شهروندان سعودی بوده‌اند. به گفته یک خبرگزاری دولتی، وزارت امور خارجه بحرین روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد یک افسر اسرائیلی به عنوان نماینده یک ائتلاف چندملیتی به منظور تضمین آزادی دریانوردی در آب‌های منطقه‌ای، حفاظت از تجارت بین‌المللی و مقابله با دزدی دریایی و تروریسم، در این کشور مستقر خواهد شد.

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرده است وزرای دفاع اسرائیل و بحرین اوائل این ماه توافقی را امضا کردند که به ثبات این منطقه کمک می‌کند. سفر او که با عبور از حریم هوایی عربستان ممکن شد، مقارن با رزمایش نیروی دریایی تحت هدایت آمریکا بود که در آن شصت کشور از جمله اسرائیل و عربستان سعودی حضور داشتند.

نیروهای دریایی بحرین و امارات پاییز گذشته اولین رزمایش مشترکشان را با ناوهای اسرائیلی در رزمایشی پنج روزه در دریای سرخ برگزار کردند که با هماهنگی نیروی دریایی آمریکا انجام شد