۰ نفر

عقب نشینی سفیر اوکراین در لندن از انصراف در پیوستن به ناتو

۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۵۸
کد خبر: 610931
عقب نشینی سفیر اوکراین در لندن از انصراف در پیوستن به ناتو

سفیر اوکراین در انگلیس که پیشتر گفته بود که شاید کشورش برای دور کردن سایه جنگ، از خواسته‌اش برای عضویت در ناتو دست بردارد، از سخنانش عقب‌نشینی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وادیم پریستایکو، سفیر اوکراین در انگلیس امروز دوشنبه در رابطه با سخنان پیشین خود مبنی بر کنار گذاشتن درخواست عضویت در ائتلاف ناتو، گفت اوکراین در تلاش برای پیوستن به این ائتلاف نظامی تجدیدنظر نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پریستایکو در گفت‌وگویی دوباره با بی‌بی‌سی در موضع خود شفاف‌سازی کرد و در پاسخ به اینکه آیا ممکن است اوکراین در جاه‌طلبی برای پیوستن به ناتو تغییر عقیده دهد، گفت: خیر اینطور نیست و خوشحالم که فرصتی برای شفاف‌سازی موضع خودم یافتم.

سفیر اوکراین گفت که گفت‌وگوی قبلی او با بی‌بی‌سی، حاصل یک سوءتفاهم بوده است.

پریستایکو گفت: ما در حال حاضر عضو ناتو نیستیم و برای جلوگیری از وقوع جنگ برای سازش‌های زیادی آمادگی داریم و این کاری است که می‌خواهیم در مذاکرات با روس‌ها انجام دهیم. این ربطی به پیوستن به ناتو که در قانون اساسی ما آمده است، ندارد.

سفیر اوکراین در انگلیس افزود: این به تاخیر انداختن بلندپروازی‌های ما در پیوستن به ناتو نیست؛ حرف ما این است که ما اکنون عضو این خانواده نیستیم و بنابراین به دنبال چیزی مثل توافق‌های دوجانبه با انگلیس و آمریکا هستیم. پس به غیر از ناتو، ما به دنبال تدابیر دیگری هستیم که به ما اجازه می‌دهد که در این امتحان سخت حال حاضر زنده بمانیم.

او بار دیگر در پاسخ به اینکه آیا اوکراین می‌خواهد از تلاش برای عضویت در ناتو دست بردارد، گفت: خیر!

سفیر اوکراین در لندن پیشتر در مصاحبه با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت که ممکن است کشورش بخواهد از مطالبه پیوستن به ناتو به منظور دور کردن سایه جنگ، دست بکشد. او گفت، اوکراین ممکن است "انعطاف‌پذیر" عمل کند.

این دیپلمات اوکراینی در پاسخ به اینکه آیا کی‌یف قصد دارد برنامه‌هایش برای عضویت در ناتو را کنار بگذارد، با وجود اینکه این مساله در قانون اساسی اوکراین آمده است، گفته بود: ممکن است... خصوصا در شرایطی که این چنین تهدید شویم، با آن از ما باج‌گیری شود و به سمت جنگ سوق داده شویم.