۰ نفر

آلمان از شهروندانش خواست از اوکراین خارج شوند

۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۵۶
کد خبر: 610263
آلمان از شهروندانش خواست از اوکراین خارج شوند

دولت فدرال آلمان از اتباع این کشور خواست که اوکراین را ترک کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، در حالی که اظهارنظرهای مقام‌های آمریکایی درباره ادعای تدارک مسکو برای حمله به اوکراین ادامه دارد، آلمان از اتباع خود خواست که اوکراین را ترک کنند.

منابع رسانه‌ای در آلمان  از بیانیه‌ وزارت خارجه این کشور با موضوع تنش‌های اخیر بین روسیه و اوکراین خبر داد؛ بیانیه‌ای که در آن دولت فدرال آلمان به اتباع آلمانی درباره خروج از اوکراین توصیه کرد. به گزارش شبکه «دویچه وله»، این وزارتخانه روز شنبه (امروز) به شهروندان آلمان توصیه کرد که اوکراین را ترک کنند چرا که امکان درگیری در منطقه را نمی‌توان نادیده گرفت.

در بیانیه وزارت خارجه آلمان خطاب به اتباع این کشور آمده است: «اگر اکنون در اوکراین هستید، اطمینان حاصل کنید که حضور شما کاملا ضروری است. اگر اینطور نیست، بسرعت کشور را ترک کنید». وزارت خارجه آلمان همچنین خبر داد که این کشور کنسولگری خود در «دونتسک» را تعطیل می‌کند.

بیانیه وزارت خارجه آلمان در شرایطی منتشر شده که تا قبل از این آمریکا، انگلیس، دانمارک، لتونی و استونی با صدور بیانیه‌های جداگانه از اتباع خودشان خواستند که به دلیل احتمال حمله روسیه به اوکراین، از این کشور خارج شوند.

ادعاهای کشورهای غربی‌ها درباره تدارک روسیه برای حمله به اوکراین، ابتدا توسط آمریکا مطرح شده و این ادعاها توسط مقام‌های ارشد واشنگتن و رسانه‌های آمریکایی طی روزهای اخیر بارها تکرار شده است. در تازه‌ترین اظهارنظرها درباره این موضوع، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید شامگاه جمعه (دیشب) مدعی شده که هر لحظه امکان حمله روسیه به اوکراین وجود دارد.

این مقام ارشد دولت «جو بایدن» در نشست خبری خود در کاخ سفید به تمامی شهروندان آمریکایی هشدار داد که ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده خاک اوکراین را ترک کنند. جیک سالیوان افزود: «هیچ بعید نمی‌دانیم که روسیه حمله‌ای برق آسا علیه کی‌یف پایتخت اوکراین انجام دهد و در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار نظامی روسی در مرزهای اوکراین مستقر هستند».

رسانه‌های آمریکایی هم در خبرهایی به نقل از مقام‌های این کشور که خواستار عدم افشای نامشان شده‌اند، جنجال‌های زیادی ایجاد کرده‌اند و حتی در گزارش‌‌های خودشان به رایزنی درباره تاریخ احتمالی «حمله روسیه به اوکراین» دست به رایزنی زده‌اند.

بعد از آنکه خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ مدعی احتمال حمله روسیه به اوکراین طی روز سه شنبه هفته جاری شد، وبگاه «پالتیکو» در گزارشی مدعی شده که به گفته مقام‌های آمریکایی، این حمله تا روز چهارشنبه هفته جاری انجام خواهد شد.

«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا ادعا درباره حمله مسکو به کی‌یف را رد کرد. به گفته او، اظهارات درباره اینکه روسیه در جریان المپیک پکن یا پس از آن به اوکراین حمله می‌کند، بدون دلیل و مدرک است و هیچ پشتوانه‌ای ندارد.

این دیپلمات ارشد روس و نماینده مسکو در واشنگتن تصریح کرد: «اظهارنظرات سیاستمداران مبنی بر اینکه روسیه در جریان بازی‌های المپیک پکن یا پس از آن به اوکراین حمله خواهد کرد، بدون دلیل و مدرک است و هیچ پشتوانه‌ای ندارد».

به گفته آنتونوف حتی ناظران آمریکایی تصریح کرده‌اند که «شهروندان آمریکایی نیز نسبت به این ادعاهای بی‌اساس به طرز فزاینده‌ای بی‌اعتماد شده‌اند. این در حالی است که رهبری روسیه به نوبه خود به طور مکرر اعلام کرده است که کشور ما قصد حمله به کسی را ندارد».