۰ نفر

چین به قرارداد با ترامپ عمل نکرد

۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۴۰
کد خبر: 610215
چین به قرارداد با ترامپ عمل نکرد

موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون (PIIE) در گزارشی اعلام کرد که چین طی دو سال گذشته تنها ۵۷ درصد از توافق تجاری با آمریکا موسوم به "فاز یک" برای خرید کالا و خدمات را اجرا کرده است.

 به گزارش راشاتودی، موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون (PIIE) در گزارشی اعلام کرد که چین طی دو سال گذشته تنها 57 درصد از توافق تجاری با آمریکا موسوم به "فاز یک" برای خرید کالا و خدمات را اجرا کرده است. توافقی که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق آمریکا به آن می‌بالید و آن را یک "معامله تجاری تاریخی" توصیف می کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، بر اساس این گزارش، قرارداد دو کشور که در ژانویه 2020 در واشنگتن به امضا رسید، پکن را ملزم کرد که در طول سال‌های 2020-2021 به ارزش 200 میلیارد دلار کالا و خدمات آمریکایی را نسبت به سطوح سال 2017 خریداری کند.

موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون در گزارش خود نوشت: به عبارت دیگر، چین هیچ یک از 200 میلیارد دلار صادرات اضافی را که قرارداد ترامپ وعده داده بود، خریداری نکرد.

این گزارش اشاره می‌کند که پس از دو سال "افزایش تعرفه‌ها و لفاظی‌ها در مورد جداسازی اقتصاد (دوکشور)"، این معامله کمک چندانی به کاهش ابهام نکرد و از سرمایه‌گذاری تجاری مورد نیاز برای شروع مجدد صادرات ایالات متحده جلوگیری کرد. بیشتر تعرفه های ترامپ همچنان به قوت خود باقی ماند و هزینه های شرکت های آمریکایی را افزایش داد.

شروع همه‌گیری کووید-19 با فروپاشی موقت تجارت کالا در سطح جهان نیز بر این مشکلات افزود.

موسسه پترسون گفت: چین هرگز نتوانست به رقم تعهد شده برسد، زیرا توافقنامه به مراحل پایانی موکول شد و تعهدات خرید اضافی برای سال 2021 بیش از 60 درصد نسبت به سال 2020 افزایش یافته بود.

به گفته این موسسه، چین حتی برای رسیدن به سطح پایه خرید در این توافق 13.6 میلیارد دلار کمتر کالا و خدمات آمریکایی خریداری کرد.

این در حالی است که هفته گذشته، سارا بیانچی، معاون نماینده تجاری ایالات متحده، گفت که دو کشور در "مرحله دشواری از روابط" قرار دارند.

وی تاکید کرد که کمک‌های دولت چین به شرکت‌ها و سیاست‌های اقتصادی غیربازاری "تهدیدی جدی برای منافع اقتصادی آمریکا" است.