۰ نفر

تصاویر ماهواره‌ای نشان داد؛

اوکراین در محاصره روسیه

۲۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۲۵
کد خبر: 609900
اوکراین در محاصره روسیه

تصاویر جدید ماهواره‌ای نشان دهنده افزایش حضور و استقرار نیروهای روسی در سه جبهه اطراف اوکراین است و این مساله نگرانی‌ها درباره وقوع یک تهاجم را افزایش می‌دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، به نوشته نیوزویک، این تصاویر که روز پنجشنبه توسط کمپانی فناوری "ماکسار" مستقر در کلورادو منتشر شد نشان می‌دهد که سربازان و تجهیزات روسی در جبهه‌های این کشور در کریمه، بلاروس و غرب روسیه مستقر شده‌اند.

اگرچه روسیه بارها هرگونه آمادگی و برنامه ریزی برای انجام حمله به اوکراین را رد کرده اما حدود ۱۳۰ هزار سرباز روسی اکنون در نزدیکی مرز این کشور مستقر شده‌اند.

کمپانی ماکسار همچنین گزارش داده که استقرار بزرگ سربازان و تجهیزات نظامی و ارتشی روسی اخیرا به منطقه آموزشی شرق روسیه به نام "کورسک" رسیده‌اند که ۷۵ مایلی شرق مرز با اوکراین است.

همچنین بیش از ۵۵۰ چادر و صدها خودروی زرهی نیز در فرودگاه "اوکتیابرسکویه" بزرگترین شهر شبه جزیره کریمه دیده شده است.

همچنین در دیگر شهرهای کریمه نیز استقرار توپخانه‌ای و فعالیت‌های آموزشی و همچنین استقرار در شهر "اسلاونه" مشاهده و گزارش شده است.

اوکراین هم‌چنین می‌گوید که روسیه عملا دسترسی این کشور از طریق دریا به بیرون را مسدود کرده است. این درحالی است که روسیه برای یک مانور دریایی در طول هفته آینده آماده می‌شود.

دمیترو کولِبا، وزیر خارجه اوکراین گفت که دسترسی این کشور به دریای آزوف کاملا سد شده و نیروهای روسیه دسترسی این کشور به دریای سیاه را هم تقریبا به طور کامل قطع کرده‌اند.

مانورهای دریایی روسیه هفته آینده در این دو دریا در جنوب اوکراین انجام خواهد شد. روسیه با اشاره به انجام آزمایش‌های موشکی و توپخانه‌ای هشدارهای ساحلی صادر کرده است.

وزارت خارجه اوکراین گفت که "وسعت بی سابقه ناحیه محل مانورها کشتیرانی در هر دو دریا را عملا غیرممکن می‌کند" و اولکسی رزنیکف، وزیر دفاع این کشور در توییتی نوشت که آب‌های بین‌المللی این دو دریا توسط روسیه مسدود شده است.

روز پنجشنبه همچنین وزارت خارجه آمریکا توصیه سفر خود به اوکراین را به روز کرد و از شهروندانش در این کشور خواست تا هر چه سریعتر اوکراین را ترک کنند چون دولت آمریکا در صورت حمله روسیه به اوکراین نمی‌تواند آنها را از اوکراین خارج کند.

نیوزویک پیشتر گزارش کرده بود که آمریکا در حال استقرار سربازانش در اورپاست و به زودی ۱۷۰۰ سرباز دیگر را در مرز با لهستان به منظور تقویت متحدانش در ناتو مستقر می‌کند. اما هنوز مشخص نیست که آیا رزمایش‌ها یا مانورهای نظامی قرار است انجام شود یا خیر.

کریستوفر دوناهو، یکی از مقام‌های ارتش آمریکا در پی ورود به لهستان گفت: مشارکت ملی ما در اینجا در لهستان نشان‌دهنده همبستگی ما با همه متحدانمان در اروپاست و بدیهی است که در این دوره عدم اطمینان، ما به این نتیجه رسیده‌ایم که با هم قوی‌تر هستیم.