۰ نفر

کارشناس بین‌الملل در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح کرد؛

تلاش مخالفان برجام برای فاصله باقی مانده تا توافق

۲۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۳۲
کد خبر: 609087
تلاش مخالفان برجام برای فاصله باقی مانده تا توافق

تیم‌های مذاکره‌کننده در هتل کوبورگ وین مشغول به مذاکره هستند، اما پایتخت‌ها شروع به کری‌خوانی با هم کرده‌اند. تلاش‌های مخالفان داخلی و خارجی برجام برای جلوگیری از شکل گیری توافق، این روزها بیش از هر زمان دیگری قابل مشاهده است، در ارزیابی از این شرایط امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی با اقتصاد آنلاین تاکید کرد که مذاکرات تا حصول توافق ادامه خواهد یافت.

اقتصادآنلاین – پرستو بهرامی‌راد؛ مذاکرات دور هشتم در چارچوب دیدارهای دوجانبه و چندجانبه انجام شده است.

روز گذشته دور جدید مذاکرات وین از سر گرفته شد. طبق اظهارات مقامات مذاکره‌کننده احتمالاً این دور تکلیف پرونده برجام را برای همیشه مشخص می‌کند. همزمان با مذاکرات در وین، پایتخت‎ها واکنش‌های تندی نشان دادند.

فرمانده بعدی نیروهای آمریکا در خاورمیانه، گفته است: «آمریکا نباید از ایران و خاورمیانه غافل شود. ایران همچنان تهدید اصلی و مداوم برای سنتکام است‌.» معاون سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفته است: هرگونه بازگشت‌ آمریکا به برجام طبق قوانین و با تایید کنگره خواهد بود.

از سوی دیگر، ایران همزمان با مذاکرات وین از یک موشک بالستیک جدید رونمایی کرده است. همچنین علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی در توئیتر خود نوشته است: آمریکا نمی‌تواند هزینه اختلافات داخلی خود را با تضییع حقوق قانونی ملت ایران پرداخت کند.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس بین‌الملل در گفت‌وگویی با اقتصاد آنلاین در مورد روند مذاکرات وین و واکنش‌های پایتخت‌ها عنوان کرد: تا زمانی که طرفین به توافق نرسند، مذاکرات ادامه خواهد داشت؛ خواه این دور خواه دور بعد.

وی با بیان اینکه خبرها حاکی از این است که با گذشت زمان، موارد اختلافی یا پرانترهای باز کاهش یافته‌اند که این باید به صفر برسد، توضیح داد: بر سر هیچ موضوعی توافق نمی‌شود مگر اینکه بر سر همه موضوعات توافق شود. بنابراین اینکه چقدر طول می‌کشد، مشخص نیست.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: چند روزی است که اتفاقاتی در آمریکا در شرف وقوع است که تردیدها را نسبت به حصول یا پایداری توافق ایجاد کرده است. کنگره آمریکا در تکاپو برای ورود به موضوع برجام است و رابرت مالی را دعوت کردند و در آنجا بعد از یک سال حضور یافته است. او را برای جلسه‌ا‌ی که برای موضوع برجام خواستند و صحبت کردند.

وی ادامه داد: مخالفت باب منندز، رییس کمیته روابط خارجی سنا، در مخالفت با برجام نیز حایز اهمیت است. زیرا مخالفت با برجام از زبان جمهوری خواهان قابل انتظار است اما تصور می‌شد باب منندز با بایدن هماهنگ باشد. البته در دولت اوباما هم با برجام مخالفت کرد، الان هم همین نقش را برعهده گرفته است.

ابوالفتح تصریح کرد: در کنار این قضیه، نامه‌ای است که تد کروز و دوستانش تهیه کردند و حتی برای بایدن خط و نشان کشیدند که اگر توافق برای تایید به سنا نیاید از هر ابزاری را برای کنار گذاشتنش به کار می‌بریم و متاسفانه این تهدید قابل اجرا است.

وی در ادامه با اشاره به توییت شمخانی گفت: آقای شمخانی نیز با توئیتی که نوشته بود متاسفانه در آمریکا انسجام نیست و ایرانی‌ها بهای منسجم نبودن آمریکایی‌ها را نمی‌دهند، در حقیقت توپ را به زمین آمریکا انداخته و گفته است که مشکل خودتان است و برجام منوط به این است که آمریکا تعهداتش را انجام دهد.

کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: البته این اتفاقات پیام می‌دهد که ما به توافق نزدیک می‌شویم و به همین دلیل مخالفان برجام فعال‌تر شده‌‎اند.