۰ نفر

در گفت‌ و گوی هومان مجد با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

آخرین دور گفت‌ و گوها در جریان است

۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۲۱:۵۱
کد خبر: 608755
آخرین دور گفت‌ و گوها در جریان است

دور هشتم مذاکرات وین بین ایران و کشورهای ۱+۴ در حالی آغاز شده است که بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که این دور می‌تواند آخرین دور از مذاکرات پیش از حصول توافق باشد.

اقتصاد آنلاین-پرستو بهرامی راد؛ در همین زمینه اقتصاد آنلاین گفت‌وگویی با هومان مجد، روزنامه نگار ایرانی - آمریکایی و از افرادی که در جریان مذاکرات ۱+۵حضور داشته است، انجام داده که در ادامه می‌آید.

آیا ممکن است که این دور از مذاکرات آخرین دور باشد؟

مطمئنا این طور به نظر می رسد که این دور (هشتم) آخرین دور مذاکرات خواهد بود. از نگاه آمریکا و اروپایی‌ها در صورتی که مذاکرات ادامه یابد آن هم در حالی که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به رشد خود ادامه می‌دهد و برنامه هسته‌ای گسترش می‌یابد، امید زیادی برای بازگشت کامل و پاک به مفاد برجام وجود ندارد.

گفته می‌شود، اگر ایران با توقف غنی سازی موافقت کند – شاید توقف برنامه هسته‌ای در جایی که اکنون برای توقف تحریم‌های جدید در نظر گرفته شده است – ممکن است دورهای بیشتری پس از آن برای ادامه دادن مذاکرات وجود داشته باشد تا به دیپلماسی شانس بیشتری ببخشد.

- به نظر شما رفع تحریم‌ها یک برنامه گام به گام خواهد بود یا به یکباره برداشته می‌شود؟

واقعا نمی‌دانم، چرا که هیچ یک از طرفین هیچ جزییاتی را با مردم خود به اشتراک نگذاشته‌اند. تصور من بر این است که نوعی سازش در کار خواهد بود. ایران خواستار برداشته شدن همه تحریم‌ها به یکباره بود و ایالات متحده خواستار یک جدول زمانی گام به گام مطابق با اقدامات ایران برای بازگشت به مفاد برجام بوده است.

اما شاید مصالحه‌ای که ممکن است برای همه کارساز باشد این باشد که تحریم‌های بزرگ بانکی و نفتی – برای مثال بانک مرکزی ایران – و آزادسازی برخی از پول‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های خارجی در فوریت قرار گیرد ( و ایران بخشی از اورانیوم غنی شده را بلافاصله منتقل کند) و سپس اقداماتی برای تحریم‌های دیگر و سایر تعهدات ایران بر اساس راستی آزمایی‌هایی که بخشی از این فرآیند خواهد بود، شکل بگیرد. البته لازم است تاکید کنم این فقط نظر من است و ممکن است کاملا اشتباه باشد!

- تدوین پیش نویس توافق به نظر شما می‌تواند مبنای توافق نهایی باشد؟

پیش‌نویس همیشه می‌تواند مبنای توافق نهایی باشد تا زمانی که هر دو طرف فرصت بررسی آن را داشته باشند و خطوط قرمز هیچ یک از طرفین رد نشده باشد.

- شانس مذاکره مستقیم ایران و آمریکا چقدر است؟

در این مرحله بعید به نظر می‌رسد و ممکن است برای رسیدن به معامله نهایی چندان ضروری نباشد. تصور می‌کنم اگر توافقی شکل بگیرد، طبق تعریف، تماس مستقیمی میان ایران و آمریکا در کمیسیون مشترک وجود خواهد داشت و همچنین تصور می‌کنم باید در روند راستی آزمایی تماس‌هایی وجود داشته باشد (اگرچه در مورد موضوع هسته‌ای ایران آژانس بین‌المللی انرژی تایید کننده آن خواهد بود.)