۰ نفر

تاکید امیرعبداللهیان بر حفظ منافع ملی

۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۲۳:۴۸
کد خبر: 607430
تاکید امیرعبداللهیان بر حفظ منافع ملی

امیرعبداللهیان خطاب به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما با قاطعیت و صراحت به دنبال توافق خوب هستیم، اما با همین صراحت و قاطعیت بر حراست از خطوط قرمز و منافع ملی خود تاکید داریم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده ارشد مذاکرات وین، امشب (شنبه) ۱۶ بهمن ماه در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص روند مذاکرات جاری وین گفتگو و تبادل نظر کرد.

دور هشتم مذاکرات وین جمعه هفته پیش در پی تفاهم هیات های ایران و ۱+۴ برای مشورت با پایتخت ها به مدت یک هفته متوقف شد و قرار است پس از پایان این تنفس دوباره از سر گرفته شود. 

 مذاکرات در برهه زمانی مهم

بورل در این گفتگو با ذکر این نکته که هم اکنون مذاکرات در برهه زمانی مهمی قرار دارد، اظهار داشت: انتظار این است همه طرفها با یک دستورکار مشخص و در راستای رسیدن به توافق به وین بیایند و آماده اتخاذ تصمیم های سیاسی باشند.  

 برخی تحولات مثبت در مذاکرات رخ داده ، اما هنوز انتظارات ما را برآورده نمی کند

امیرعبداللهیان نیز در این‌گفتگوی تلفنی ضمن تشکر از تلاشهای «جوزپ بورل»، انریکه مورا (معاون بورل) و اتحادیه اروپا در جهت هماهنگ کردن مذاکرات عنوان کرد: از زمان گفتگوی پیشین برخی تحولات مثبت در مذاکرات رخ داده است، اما هنوز انتظارات ما را برآورده نمی کند.

رییس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما با قاطعیت و صراحت به دنبال توافق خوب هستیم، اما با همین صراحت و قاطعیت بر حراست از خطوط قرمز و منافع ملی خود تاکید داریم.

 وزیر امور خارجه در بخش دیگری از اظهارات خود عنوان کرد: متاسفانه برجام در سالهای اخیر منافع اقتصادی برای ایران نداشته است. ما تنها در صورتی به یک توافق خوب می رسیم که تامین کننده منافع اقتصادی ما به صورت پایدار و قابل اتکا باشد.

رییس دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر خاطرنشان کرد: ایران برای رسیدن به یک توافق خوب مصمم است و در این راستا با اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام در ارتباط مستمر و نزدیک خواهد بود.

گفتنی است حسین امیرعبداللهیان امروز (شنبه) درباره دریافت ضمانت در مذاکرات وین تصریح کرد: تضمین را در همه سطوح سیاسی، حقوقی و اقتصادی مطالبه کردیم و در بخش‌هایی از آن توافقاتی حاصل شده است. 

یک مقام دولت بایدن دیشب از تمدید معافیت تحریمی ایران خبر داد. در همین خصوص هم امیرعبداللهیان به این خبر واکنش نشان داد و هم علی شمخانی. در همین خصوص دبیر شورای عالی امنیت ملی عصر امروز (شنبه) در واکنش به این اظهارات در توئیتی نوشت: انتفاع اقتصادی واقعی، موثر و قابل راستی‌آزمایی ایران، شرط لازم برای شکل‌گیری توافق است. نمایش رفع تحریم اقدامی سازنده تلقی نمی‌شود. 

لازم به ذکر است، امیرعبداللهیان ۱۸ آذر ماه در گفت‌وگوی تلفنی با بورل با بیان اینکه تیم ایران برای رسیدن به توافق و رایزنی با ۱+۴​ تا هر زمان که لازم باشد در وین خواهد ماند، گفت: تردید داریم که آیا طرف غربی آماده رفع تحریم‌هاست یا به دنبال رفع یکطرفه نگرانی‌های خود است.

 امیرعبداللهیان طی چند روز گذشته همچنین با وزرای خارجه امارات، عراق و ژاپن تلفنی گفتگو کرده بود.