۰ نفر

توصیه سازمان ملل در مورد اوکراین

۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۲۳:۰۴
کد خبر: 607421
توصیه سازمان ملل در مورد اوکراین

معاون سخنگوی سازمان ملل متحد در واکنش به فضاسازی و انتشار خبری جعلی از سوی رسانه ای آمریکایی درباره اوکراین تاکید کرد: همه طرف‌های درگیر باید از اقدامات و لفاظی‌هایی که می‌تواند تنش ‌های کنونی را تشدید کند، خودداری کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، فرحان حق معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد روز شنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سازمان ملل نگران چنین نمونه ای از اطلاعات نادرست است، اظهار داشت: معتقدیم همه طرف‌ها باید از هرگونه اقدام یا لفاظی که می‌تواند اوضاع را تشدید می‌کند، خودداری کنند.

این موضع گیری معاون سخنگوی سازمان ملل در واکنش به خبر جعلی تارنمای آمریکایی بلومبرگ است که با انتشار خبری اشتباه مدعی حمله روسیه به اوکراین شده بود.

به تازگی غرب به ویژه آمریکا، به ادعاهایی مبنی بر تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین که در دستور کار خود قرار دارد، شدت بخشیده اند.

دو روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات اطلاعاتی این کشور با انتشار گزارش‌هایی ادعا کردند که روسیه طرحی را ایجاد کرده است تا برای حمله به اوکراین بهانه تراشی کند.

نشریه نیویورک تایمز هم در گزارشی مدعی شد که طرح روسیه شامل استفاده از یک ویدئوی جعلی است که حمله ساختگی ارتش اوکراین در خاک روسیه یا علیه مردم روسی‌زبان در شرق اوکراین را نشان می‌دهد.

واشنگتن پست نیز گزارش داد که جزئیات این طرح توسط سازمان‌های اطلاعات آمریکا از حالت محرمانه خارج شده و انتظار می‌رود منتشر شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ادعا کرد که این ویدئو کاملاً توسط اطلاعات روسیه ساخته شده و یکی از گزینه‌های در دست اقدام مسکو به عنوان بهانه‌ای جعلی برای آغاز و توجیه احتمالی تهاجم نظامی علیه اوکراین است.

ند پرایس مدعی شد که آمریکا این ادعا را به عنوان راهی برای بازدارندگی روسیه از کارزار اطلاعات نادرست مخرب و بی‌ثبات کننده خود علیه اوکراین علنی می‌کند.

کارشناسان معتقدند که کاخ سفید با کمک متحدان اروپایی، به دنبال ضربه زدن به روسیه هستند و مساله اوکراین را بهانه و دستاویز قرار داده‌اند.

در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو با روسیه دچار تنش شده است.

روسیه اعلام کرده که قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد. مسکو همچنین هشدار داده که اقدامات ناتو در نزدیکی مرزهایش تهدیدی برای امنیت ملی است و این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که نیروها را به دلخواه در قلمرو مستقل خود جابجا کند.