۰ نفر

گروسی : امیدمان به توافق قطع نشده است

۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۳۳
کد خبر: 607237
گروسی : امیدمان به توافق قطع نشده است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای همکاری همه طرف‌ها را شرط اساسی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین دانست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای همکاری همه طرف‌ها را شرط اساسی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین دانست.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌و‌گو با شبکه العربیه، گفت که رسیدن به توافق طی روزهای آتی ممکن اما موضوع پیچیده‌ای است.

العربیه در ادامه به نقل از وی نوشت: «بدون التزام ایران و همکاری همه طرف‌ها توافق هسته‌ای صورت نخواهد گرفت. از وجود مواد هسته‌ای اعلام نشده در سایت‌های ایران نگران هستیم.»

گروسی همچنین تأکید کرد که گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران علی‌رغم موانع، در مسیر صحیحی قرار دارد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز برای رسیدن به توافق تلاش زیادی می‌کند و هر میزان طرف‌ها گفت‌و‌گو می‌کنند، از میزان اختلافات کاسته و نظرات به یکدیگر نزدیک می‌شود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: «تاکنون طرف‌ها موفق به توافق نشده‌اند، اما امیدمان قطع نشده است، دشواری‌ها همچنان وجود دارد، اما چاره‌ای جز حل یکی پس از دیگری آن‌ها وجود ندارد و ما از نزدیک تحولات را دنبال کرده و منتظر حل و فصل دیپلماتیک هستیم.»

او همچنین گفت که گفت‌و‌گوها اکنون در سطح سیاسی است و اینکه از نظر سیاسی طرف‌های مذاکره کننده چه می‌خواهند و سؤال مهم این است که آیا بازگشت به توافق ۲۰۱۵ ممکن است یا نه.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین در شرایطی پیش می‌رود که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده تنها راه بازگشت آمریکا به برجام عقب‌گرد از سیاست شکست‌خورده فشارحداکثری است. ایران اعلام کرده در مذاکرات وین به دنبال رفع هر چه سریعتر تحریم‌ها است اما سیاست اصلی خودش را خنثی‌سازی تحریم‌ها قرار داده است.

تهران همچنین با اعلام اینکه مذاکرات را به معیشت مردم گره نزده در تلاش است برجام را بر اساس تجربه ۶ ساله نقض عهد آمریکایی‌ها و سایر کشورهای غربی در ریل یک توافق مبتنی بر «برد-برد» قرار دهد.

تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران بر همین اساس در مذاکرات وین روی دو اصل «اخذ تضمین برای ماندگاری برجام» و «راستی‌آزمایی تحریم‌ها» به عنوان مطالبات ایران در اجرای برجام، در صورت موافقت با بازگشت آمریکا به آن تأکید کرده است.