۰ نفر

توافق اسراییل و بحرین

۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۷:۰۹
کد خبر: 607086
توافق اسراییل و بحرین

همزمان با دیدار وزیر دفاع اسراییل با پادشاه بحرین، دو طرف روز پنج‌ شنبه ۱۴ بهمن یک یادداشت‌‌‌ تفاهم همکاری امنیتی امضا کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، این یادداشت‌‌‌ تفاهم که در سفر بنی‌گانتس، وزیر دفاع اسرائیل به منامه امضا شد، نخستین تفاهم‌‌‌نامه همکاری امنیتی میان اسرائیل با یک امیرنشین خلیج فارس است.

بنی‌گانتس در آیین امضای این یادداشت تفاهم گفت: «این رویداد ادامه ثمرات پیمان‌‌‌های صلح ابراهیم است که توسعه برای مردم دو کشور را به ارمغان خواهد آورد و امنیت تمام منطقه را تقویت خواهد کرد.» گانتس گفت که تفاهم تنها یک سال پس از عادی‌‌‌سازی روابط بحرین و اسرائیل به‌‌‌دست آمده است.

دفتر وزارت دفاع اسرائیل در بیانیه‌‌‌ای اعلام کرد که با امضای این یادداشت تفاهم، همکاری امنیتی طرفین ارتقا خواهد یافت و چارچوب تمرینات (نظامی) و همکاری در سایر زمینه‌‌‌های مرتبط مشخص خواهد شد.

پیش از امضای تفاهم، بنی‌گانتس با ملک حمد بن‌‌‌عیسی آل‌‌‌خلیفه، پادشاه بحرین، دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد اما جزئیاتی از مذاکرات این دو مقام اعلام نشد. گانتس که روز ۱۳ بهمن در سفری از پیش اعلام نشده وارد منامه شد، با سلمان بن‌‌‌حمد آل‌‌‌خلیفه، نخست‌‌‌وزیر و ولیعهد و همچنین با عبدالله بن‌‌‌حسن النعیمی، وزیر دفاع، دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد.

وزیر دفاع اسرائیل همراه با فرمانده نیروی دریایی کشورش در مقر ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین حضور یافت و از ناوهای جنگی و تجهیزات نظامی دیگر آمریکایی در این مقر بازدید کرد.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، حدود سه ماه پیش، از بحرین دیدار کرد. نفتالی بنت، نخست‌‌‌وزیر و اسحاق هرتزوگ، رئیس‌‌‌جمهوری اسرائیل نیز در روزهای گذشته از امارات دیدار کردند. مجموعه این سفرها تلاشی برای استحکام جای پای اسرائیل در امیرنشین‌‌‌های عرب تلقی شده است.

«تایمز آو اسرائیل» افزود که این اتحاد غیر از بحرین و امارات متحده عربی، عربستان سعودی را نیز در برمی‌گیرد. الجزیره در گزارش ۳ فوریه در همین رابطه نوشت: بحرین به همراه امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۰ براساس توافق‌نامه ابراهیم با میانجی‌گری ایالات متحده روابط خود را با اسرائیل عادی کردند.

وزارت دفاع اسرائیل روز پنج‌شنبه در بیانیه‌‌‌ای گفت: «چارچوب این یادداشت تفاهم از هرگونه همکاری آینده در زمینه‌‌‌های اطلاعاتی، نظامی، همکاری‌‌‌های صنعتی و موارد دیگر حمایت می‌کند.» یک مقام اسرائیلی گفت که توافق با بحرین اولین پیمان امنیتی در نوع خود است که اسرائیل با یکی از متحدان جدید خود در خلیج‌فارس منعقد کرده است.

بنی‌گانتس این تفاهم را «یک توافق دفاعی مهم» نامید که می‌تواند «به امنیت هر دو کشور و ثبات منطقه کمک کند.» بحرین میزبان ناوگان پنجم ایالات متحده و نیز همچنین برخی عملیات‌های سنتکام است.

این سفر در حالی انجام می‌شود که منطقه با تنش‌های فزاینده‌ای مواجه است؛ از جمله تداوم جنگ در یمن و حملات مداوم حوثی‌ها به امارات.

شیخ نشین امارات روز چهارشنبه اعلام کرد که برای چهارمین بار در چند هفته گذشته، سه هواپیمای بدون سرنشین را که بر فراز مناطق خالی از سکنه این کشور به پرواز در آمده بودند، رهگیری کرد. سه حمله اول توسط حوثی‌های یمن در راستای تشدید تنش با ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، شامل امارات هم شد تا زهرچشمی از اماراتی‌ها گرفته شود.

اسرائیل هم به تشدید عملیات دریایی در دریای سرخ، یک آبراه مهم در منطقه، اذعان کرده است. سنتکام، ستاد مرکزی نیروهای نظامی آمریکا، روز ۱۳ بهمن خبر داد که یک رزمایش بزرگ نظامی با فرماندهی آمریکا با مشارکت اسرائیل، بحرین، عربستان، امارات، عمان و حدود ۵۵ کشور دیگر به مدت ۱۸ روز برگزار خواهد شد.

به نوشته الجزیره، بحرین و امارات از جمله چهار کشور عربی بودند که به پیمان ابراهیم پیوستند.

سودان و مراکش هم به همین روش روی آوردند و به دنبال به رسمیت بخشیدن روابط خود با اسرائیل برآمدند. این تعاملات خشم فلسطینی‌ها را برانگیخت؛ فلسطینی‌هایی که احساس می‌کردند به آرمان ملی‌شان از سوی اعراب خیانت شده است.

رهبران فلسطینی بهبود رابطه با اسرائیل را به مثابه کنار گذاشتن حمایت و تعهد دیرینه اعراب به آرمان فلسطین تلقی کردند. اسرائیل و بحرین سال‌ها روابط امنیتی مخفیانه‌‌‌ای داشتند. از زمان امضای این توافق، بحرین و اسرائیل سفارت‌‌‌های خود را بازگشایی کرده و مجموعه‌‌‌ای از موافقت‌‌‌نامه‌‌‌ها را امضا و پروازهای مستقیم و روابط تجاری برقرار کرده‌‌‌اند.