۰ نفر

توافق کی یف و آنکارا برای تولید پهپاد

۱۵ بهمن ۱۴۰۰، ۶:۱۳
کد خبر: 606870
توافق کی یف و آنکارا برای تولید پهپاد

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین گفت: کی یف و آنکارا توافقنامه‌ای امضا کردند که به طور قابل توجهی تولید هواپیماهای جنگی بدون سرنشین (Bayraktar) در اوکراین را توسعه می‌دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، زلنسکی در کنفرانس خبری مشترک با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در کی یف  افزود: مطمئن هستم که مذاکرات ما به یک نتیجه بسیار عملی منجر خواهد شد که نه تنها امنیت و انرژی کشورهای ما بلکه کشورهای منطقه را نیز تقویت خواهد کرد.

رییس جمهور اوکراین ادامه داد: در این مذاکرات به همکاری اوکراین و ترکیه در صنایع هوایی و دفاعی توجه ویژه ای شده است و این یک اولویت در مشارکت استراتژیک بین دولت ها خواهد بود.

در سفر ادوغان به اوکراین همچنین توافقنامه ای میان کی یف و آنکارا برای ایجاد منطقه تجارت آزاد بین دو کشور امضا شد.

پیشتر دولت اوکراین اعلام کرد که این توافقنامه توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی دوجانبه را ارتقا می دهد و به تولیدکنندگان اوکراینی اجازه می دهد از آزادسازی بازار کالاها و خدمات ترکیه بهره مند شوند.

کشور ترکیه به عنوان یکی از اعضای ائتلاف نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سال های اخیر به عنوان یکی از حامیان اصلی اوکراین ظاهر شده است و دهها فروند از پهپادهای "بیرقدار TB۲" را به این کشور فروخته که اوکراین سال گذشته برای اولین بار از این پهپادها در منطقه "دونباس" استفاده کرد.

ترکیه همچنین یکی از منتقدان اصلی اقدام سال ۲۰۱۴ روسیه در منضم ساختن شبه جزیره کریمه به خاک آن کشور است و در باره سرنوشت جوامع ترک در آن منطقه ابراز نگرانی کرده است. ترکیه بهبود روابط با اوکراین را دارای ارزش راهبردی تلقی می کند و از جمله آن را یک منبع احتمالی فناوری و دانش برای صنعت دفاعی رو به رشد خود می داند.

صادرات ترکیه به اوکراین در مدت پنج سال تقریبا دوبرابر شد و سال گذشته به ۲.۶ میلیارد دلار رسید در حالی واردات ترکیه از اوکراین در همین مدت به ۴.۴ میلیارد دلار افزایش یافت. دو کشور خواهان افزایش ارزش تجارت دوجانبه به ۱۰ میلیارد دلار  در سال هستند. برای کشور اوکراین ، مشارکت با ترکیه و خرید پهپاد از این کشور  از لحاظ دفاع از قلمرو خود در برابر روسیه نیز حائز اهمیت است. ترکیه نیز خواهان استفاده از فناوریهای اوکراین در زمینه راکت های فضایی مشابه راکتهای "زنیت-۲" و انتقال دانش فنی درباره فناوری انجین (موتور موشکی) است.