۰ نفر

قتل معترضان قزاقستان

۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۶:۳۳
کد خبر: 606257
قتل معترضان قزاقستان

شواهدی نشان می‌‌ دهد که معترضان در قزاقستان شکنجه و کشته شده‌‌ اند.

به گزارش نیویورک‌‌تایمز، بر این اساس یکی از خانواده‌ های معترضان به نام یرلان ژاگی‌‌ پاروف، می‌‌ گوید که وی به‌دلیل حس کنجکاوی خود را به میدان جمهوری قزاقستان می‌‌ رساند؛ جایی که شلوغ بوده است؛ اما با یک تماس به دوست نزدیک خود خبر می‌‌ دهد توسط گارد ملی قزاقستان دستگیر شده است و پس از آن نیز تلفنش قطع می‌‌ شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، دوست او می‌‌گوید: به‌‌وضوح صدای فریاد ناشی از درد او را از پشت گوشی شنیده است. بعدا خانواده وی، جسد او را لخت در سردخانه مشاهده می‌‌کنند و مشخصا آثار شکنجه روی بدنش دیده‌‌اند. خانواده ژاگی‌‌پاروف خواستار تحقیقات درباره نحوه مرگ او شده‌‌اند.

پس از افشای این ماجرا، برخی دیگر از خانواده‌های دستگیرشدگان گفته‌‌اند که آنها نیز در این مورد گله و شکایت دارند و با فرزندان یا همسران آنها بدرفتاری شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌‌اند. قزاقستان در دوم ژانویه، پس از اینکه قیمت سوخت گران شد، شاهد یک اعتراض سراسری عظیم بود؛ اما پس از چند روز این اعتراضات با کمک نیروهای روسیه آرام گرفت.

هم‌‌اینک گروه‌های حقوق بشری مدعی هستند که تحقیقات خود را مورد شلیک مستقیم این نیروها و شکنجه مخالفان آغاز کرده‌‌اند. در یکی از این گزارش‌ها آمده است که نیروهای قزاق، در حد فاصل روزهای ۴ تا ۶ژانویه با گلوله جنگی دست‌‌کم ۱۰نفر را کشته و ۱۹نفر دیگر را مجروح کرده‌‌اند.