۰ نفر

لاوروف: تحریم روسیه مساوی با قطع رابطه مسکو و واشنگتن

۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۵۰
کد خبر: 604669
لاوروف: تحریم روسیه مساوی با قطع رابطه مسکو و واشنگتن

وزیر خارجه روسیه هشدار داد که واشنگتن به خوبی می داند اعمال تحریم هایی که از آن صحبت می کند، به منزله قطع روابط دو کشور خواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه می‌گوید امروز جمعه رسماً خطاب به همتایان غربی خود این سوال را مطرح خواهد کرد که در شرایط تاریخی فعلی، در راستای عمل به تعهداتشان در باب اصل تفکیک ناپذیری امنیت و در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE)، چه برنامه‌هایی دارند؟

وی همچنین یادآوری کرد که اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه به قطع رابطه دیپلماتیک دو کشور منجر خواهد شد و این مسئله‌ای است که آمریکا به خوبی آز آن آگاه است.

بسته تحریمی آمریکا که ادعا می‌شود شامل حال ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هم خواهد شد، طیف وسیعی از تحریم‌های اقتصادی را پوشش می‌دهد که به قطع کامل دسترسی روسیه به سامانه سوئیفت و نظام مالی تحت کنترل غرب منجر می‌شود.

لاوروف در بخش دیگری از اظهارات خود در رابطه با احتمال وقوع جنگ با اوکراین گفت: اگر این موضوع به روسیه بستگی دارد، جنگی رخ نخواهد داد. روسیه خواهان جنگ با اوکراین نیست حال آنکه اجازه نمی‌دهد که منافعش چنین گستاخانه مورد حمله قرار گیرد یا حتی نادیده گرفته شود.

لاوروف روز گذشته هم در واکنش به پاسخ آمریکا به پیشنهادهای این کشور درباره تضمین‌های امنیتی گفته بود: مضمون پاسخ آمریکا به پیشنهادهای ما به زودی به صورت علنی منتشر خواهد شد. در خصوص مسئله اساسی که در پیشنهادهای روسیه مطرح شده بود یعنی ارائه تضمین برای پیشروی نکردن ناتو به سمت مرزهای شرقی روسیه، پاسخ مثبتی از آمریکا دریافت نکرده‌ایم. اما پاسخ آمریکا شامل مواضعی است که زمینه مذاکره جدی درباره مسائل ثانویه را فراهم می‌کند. ما از آمریکا و کشورهای غربی درخواست خواهیم کرد علت نادیده گرفتن پایبندی آنها به اصل تفکیک ناپذیری امنیت را توضیح دهند.

اصل تفکیک ناپذیری امنیت بر پایه تأمین امنیت برابر برای همه کشورها فارغ از گرایش‌های ایدئولوژیکی، اقتصادی و سیاسی شأن بنا گذاشته شده و کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا ملزم به رعایت آن هستند.