۰ نفر

ترامپ دوستان خود را در اولویت دریافت واکسن قرار داد

۸ بهمن ۱۴۰۰، ۷:۳۴
کد خبر: 604575
ترامپ دوستان خود را در اولویت دریافت واکسن قرار داد

دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا در برنامه توزیع جهانی واکسن دوستان خود یعنی اسرائیل و تایوان را به جای کشورهای فقیر در اولویت قرار داده بود و واکسن‌ های نجات‌ بخش را به جای ارایه به کشورهای نیازمند بر اساس ترجیحات سیاسی تقسیم کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، پنج مقام فعلی و سابق آمریکا روز پنجشنبه به نشریه آمریکایی پولیتیکو گفتند که در برنامه ریزی برای توزیع جهانی واکسن دولت ترامپ فهرستی محرمانه ایجاد کرد که در آن دوستانی مانند اسرائیل و تایوان به جای کشورهای با درآمد کم و متوسط در اولویت قرار گرفتند.

فهرست مربوط نشان می‌دهد که مقامات ایالات متحده در ابتدا برنامه‌ ریزی کردند تا واکسن‌های نجات‌بخش را به جای خدمت به کشورهای نیازمند بر اساس ترجیحات سیاسی تقسیم کنند.

امنیت ملی ترامپ و مقامات ارشد بهداشت این فهرست را طی چند ماه در تابستان و پاییز ۲۰۲۰ قبل از مجوز استفاده از واکسن تنظیم کردند. آنها فهرست مزبور را به چندین بخش تقسیم کردند، از جمله متحدان استراتژیک ایالات متحده، کشورهایی که به توسعه واکسن کمک کردند، کشورهای دارای روابط با اتحاد گاوی (اتحاد جهانی واکسن gavi) و همه کشورهای دیگری که در سه گروه قبلی قرار نگرفتند. متحدان استراتژیک شامل رژیم صهیونیستی، کانادا، تایوان، کره جنوبی و برخی کشورهای اروپایی بودند.

پائول مانگو، معاون سابق رییس ستاد سیاست گذاری در وزارت بهداشت و خدمات انسانی، گفت: ما فکر می کردیم که خود دسته بندی ها در آن زمان منطقی بودند. کشورهای محروم در طبقه سوم قرار داشتند.

دولت آمریکا در نتیجه حمایت از متحدان استراتژیک خود در طرح توزیع دوزهای واکسن، کشورهای آسیب‌پذیر با سیستم‌های بهداشتی ضعیف را که بودجه لازم برای تهیه واکسن خود را نداشتند، در اولویت قرار نداد.

یکی دیگر از مقامات سابق آمریکا که مستقیماً در تدوین ضمایم فهرست این کشورها شرکت داشت، در پاسخ به این سوال که آیا نگرانی‌هایی در مورد خطر قرار دادن متحدان استراتژیک و ثروتمند در صدر این فهرست وجود دارد یا خیر؟ گفت: "در واقع نه." این مقام در ادامه گفت که مقامات ترامپ بر این باور بودند که بسیاری از کشورهایی که در بخش متحدان ذکر شده اند، برای تهیه دوزهای واکسن در بازار آزاد با مشکل مواجه می شوند.

رژیم صهیونیستی که بنیامین نتانیاهو نخست‌ وزیر سابق آن رابطه نزدیکی با ترامپ داشت، جزو اولین هایی بود که دوز کافی را برای واکسیناسیون به دست آورد.

طرح ترامپ با تغییر دولت هرگز عملی نشد. یکی از مقامات بایدن در بیانیه‌ای به پولیتیکو گفت که دولت فعلی «از سیاست دولت قبلی یا فهرست ذکر شده، برای تصمیم‌گیری درباره به اشتراک گذاری واکسن استفاده نمی‌کند».

با گذشت یک سال از ریاست جمهوری جو بایدن، هنوز مشخص نیست که دولت دقیقاً چگونه در مورد زمان و مکان ارسال دوز تصمیم می گیرد. علیرغم درخواست‌ها برای شفاف‌ سازی قانون‌گذاران در کنگره، دولت بایدن اطلاعات کمی در مورد روند تصمیم‌گیری خود بروز داده است.

ادعای دولت فعلی آمریکا در حالی است که هنگام بروز مشکلات عدیده ناشی از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در کشورهایی مانند هند و برزیل، واشنگتن ذخیره مازاد واکسن زیادی داشت. همچنین در بحبوحه تب داغ کرونا در کشورهای با درآمد کم و متوسط، سازمان جهانی بهداشت از کشورهای ثروتمند خواسته بود تا واکسن در اختیار این کشورها قرار دهند اما این امکان را فراهم نساختند.