۰ نفر

ادامه رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک در وین

۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۰۴
کد خبر: 604492
ادامه رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک در وین

هشتمین دور مذاکرات وین که با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد روز پنجشنبه با دیدار مذاکره‌کننده ارشد ایران و نماینده اتحادیه اروپا، در چارچوب ادامه رایزنی‌ها برای تکمیل پیش‌نویس متن توافق ادامه یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علی باقری کنی دقایقی پیش وارد هتل کوبورگ شد و در نخستین دیدار خود با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک که وظیفه هماهنگی جلسات بین هیات‌ها را برعهده دارد ملاقات کرد.

گفت‌وگوها به طور معمول روزانه با ملاقات مذاکره کننده ارشد ایران و نماینده اتحادیه اروپا آغاز و با برگزاری جلسات در قالب‌های دو و چند جانبه پیگیری می‌شود. بر اساس برنامه اعلام شده باقری سپس با میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه دیدار کرد.

مذاکره‌کنندگان این روزها سرگرم تکمیل پیش نویس متن توافق و همچنین تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات مورد اختلاف هستند. مذاکره کننده ارشد چین دیروز اظهار داشت که طی دو روز گذشته هیات‌ها در قالب‌های مختلف دوجانبه و چندجانبه در مورد مسائل اساسی دیدار کردند تا اختلافات در مورد رفع تحریم ها، تضامین و راستی آزمایی را بیشتر کاهش دهند.

«وانگ کوان» در پاسخ به سوالی در مورد تضامین مورد نظر ایران بیان داشت: به نظر ما مطالبات ایران منطقی و مشروع است؛ در تلاش هستیم تا آن‌ها را به متن تبدیل کنیم.

مذاکرات به اذعان قریب به اتفاق هیات‌های مشارکت کننده، به رغم پیچیدگی برخی موضوعات و ضرورت تصمیم‌گیری‌های سیاسی در مسیر پیشرفت قرار دارد. میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه یکشنبه گذشته  گفت که رایزنی‌های سیاسی گام به گام جریان دارد و مذاکرات رو به پیشرفت است.

هیات ایران به ریاست علی باقری کنی با جدیت برای حصول توافق در مذاکرات حضور و تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد زمان دست یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد بود.

رییسی سه‌شنبه در برنامه زنده تلویزیونی با مردم گفت: ما در بحث مذاکرات در حوزه‌های مختلف فعال هستیم و مذاکرات را پیش می‌بریم اما نمی‌توانیم همه مسائل را به مذاکرات وصل کنیم و همه مسائل هم با مذاکرات حل نمی‌شود.

وی تصریح کرد: اگر طرف‌ها آماده لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران باشند، امکان توافق وجود دارد.