۰ نفر

امیرعبداللهیان: در لغو تحریم‌ها باید بر روی زمین اتفاق ملموسی رخ دهد

۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۲۴
کد خبر: 604462
امیرعبداللهیان: در لغو تحریم‌ها باید بر روی زمین اتفاق ملموسی رخ دهد

وزیر امور خارجه ایران در توییتی با اشاره به عدم اعتماد به سیاستمداران آمریکایی نوشت: در موضوع لغو تحریم‌ها باید منافع کامل ایران محقق شود و بر روی زمین اتفاق ملموسی رخ دهد.

​به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران بعدازظهر امروز (پنجشنبه) هفتم بهمن ماه در توییتی نوشت: تاریخ، تجربه و رفتارشناسی آمریکا نشان داده است که به سیاستمداران و حاکمان آمریکا نمی‌توان اعتماد کرد.

وی افزود: برای ما ملاک هرگونه قضاوتی، مشاهده رفتار عملی آمریکا خواهد بود.

وزیر خارجه اضافه کرد: در موضوع لغو تحریم‌ها نیز باید منافع کامل ایران محقق شود و بر روی زمین اتفاق ملموسی رخ دهد.

در لغو تحریم‌ها باید بر روی زمین اتفاق ملموسی رخ دهد

گفتنی است دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش در جریان است.

هیأت آمریکایی نیز در وین حضور دارد و با طرف‌های ۱+۴ در حال گفت‌وگو است. آنگونه که مقامات ایرانی اعلام کرد‌ه‌اند نکات مورد نظر ایران و آمریکا از طریق Non-Paper (سند غیررسمی) منتقل می‌شود. حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه چهارم بهمن ماه در مراسم اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان در این خصوص گفت: طرف آمریکایی به صورت Non-Paper پیشنهادات خودش را در موضوعات فنی به ایران ارائه داده است. طرف آمریکایی از طرق مختلف پیام‌هایی را ارسال می‌کند که خواهان سطحی از مذاکره مستقیم با ایران است. مذاکرات ما با ۱+۴ است و مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا از طریق Non-Paper و از طریق مورا و یکی دو کشور عضو برجام در وین است. گفت‌وگوهایی که بعضا در برخی از کانال‌های مجازی منتشر می‌شود که ایرانی‌ها در حال مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها هستند به هیچ وجه صحت ندارد، ولی در عین حال اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگو را با آمریکا داشته باشیم، آن را نادیده نخواهیم گرفت.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز روز دوشنبه چهارم بهمن ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت:‌ ‌آنچه امروز در وین شاهد آن هستیم پیشرفت‌ گفت‌وگوها در مسیر درست است. در هر چهار حوزه‌ای که اسناد برای گفت‌وگو داریم، پیشرفت‌های خوبی داشتیم البته در برخی اسناد پرانتزها و اختلاف‌ها کمتر شده است. موفقیت بزرگ این بوده که بسیاری از ایده‌های ایران تبدیل به کلمات شدند از جمله در حوزه تضامین.

وی افزود: یکی از دلایل کندی گفت وگوها در وین آماده نبودن آمریکا درباره برخی از پیشنهادات عملی است که ما داده‌ایم. در حوزه راستی آزمایی پیشرفت‌ها قابل توجه تر از حوزه تضامین بوده و ایده‌ها و پیشنهادات ارائه شده در دست بررسی است. برخی پیشنهادات را طرف‌های دیگر دادند که در خصوص آن در حال گفت وگو هستیم.در برخی حوزه‌ها از جمله راستی آزمایی موضوعات بسیار مهمی همچنان باقی مانده و برخی این روزها و از جمله دیروز گفت‌وگو شده و باید تصمیم سیاسی در واشنگتن درباره برخی از این موضوعات گرفته شود و منتظریم این تصمیم سیاسی گرفته شود تا شاهد پیشرفت بیشتر مذاکرات باشیم.