۰ نفر

وزیرخارجه روسیه؛

آمریکایی‌ها اوکراین را به سمت تحریک مسکو سوق می‌دهند

۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۵۱
کد خبر: 604146
 آمریکایی‌ها اوکراین را به سمت تحریک مسکو سوق می‌دهند

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به سوق دادن کی‌یف به سمت تحریک مسکو توسط آمریکایی‌ها، درخصوص عواقب عدم ارائه پاسخ سازنده به پیشنهادات روسیه هشدار داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه درخصوص پیامدهای عدم ارائه ضمانت امنیتی غربی‌ها به مسکو هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، لاوروف ضمن سخنرانی در مجلس دومای روسیه درباره پیشنهادات ارائه شده برای ضمانت امنیتی غرب به مسکو گفت: «اگر پاسخ سازنده‌ای دریافت نشود و غرب به مسیر تهاجمی خود ادامه دهد، همانطور که رییس جمهور پوتین گفت، مسکو در پاسخ اقدامات لازم را انجام خواهد داد».

وزیر امور خارجه روسیه افزود: «در هر صورت، همه باید امنیت روسیه و شهروندانش را به عنوان یک اولویت مطلق در نظر بگیرند و این امنیت باید تحت هر شرایطی مورد تضمین واقع شود».

او در ادامه گفت: «بسته به محتوای پاسخ غرب به این پیشنهادات، ما و همتایان خود در سایر وزارتخانه‌ها پیشنهادات خود درباره گام‌های بعدی را به رییس جمهور پوتین ارائه خواهیم کرد. شاهد روند مشخصی از تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن پیشنهادات ما هستیم و [غربی‌ها] تلاش دارند از طریق مذاکرات بی‌پایان این پیشنهادات را به زیر فرش جارو کنند».

لاوروف گفت: «چنین اقداماتی ممکن است با ارجاع این مسئله به سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا یا بحث‌های بی‌انتهای اتحادیه اروپا بر سر گنجانده شدن در این بحث‌ها، انجام شود. ما اجازه نمی‌دهیم چنین اتفاقاتی رخ دهد. اجازه نخواهیم داد ارزش طرح ابتکاری ما را تقلیل دهند».

وزیر امور خارجه روسیه همچنین درباره تهدیدات تحریمی متداوم غرب گفت: «غربی‌ها در تلاش هستند تا آنطور که خودشان می‌گویند مخالفانشان را تنبیه کنند که در درجه اول کشور ما و چین که سیاستی مستقل را دنبال می‌کنیم در بر می‌گیرد. آن‌ها تلاش می‌کنند با استفاده از ابزارهای نامناسب نظیر تحریم، اهریمن‌سازی در فضای رسانه‌ای، تحریکات ایجاد شده از سوی سرویس‌های ویژه و غیره این هدف را محقق کنند».

او همچنین متذکر شد «غرب به رهبری آمریکا» در تلاش برای رویارویی با مسیر عینی تاریخ بوده و به دنبال تضمین مزایای یک‌سویه برای خود هستند و «منافع دیگران را در نظر نگرفته و در واقع آن‌ها را به حساب نمی‌آورند».

لاوروف در جمع قانون‌گذاران مجلس دومای روسیه گفت: «واشنگتن و متحدانش به طور مداوم دیدگاه‌های خود درباره حیات جهانی را بر جامعه جهانی تحمیل می‌کنند و اسم آن را لزوم استقرار نظم قانون‌محور گذاشته و خواستار احترام به آن هستند. غربی‌ها حق وضع این قوانین را منحصر به خودشان می‌دانند و اصول چندجانبه‌گرایی را نادیده می‌گیرند و بنابراین قوانین بین‌المللی و ساختار محوری سازمان ملل درخصوص روابط در سطح جهانی را تضعیف می‌کنند».

او در این سخنرانی آمریکایی‌ها را به سوق دادن اوکراین به سمت تحریک روسیه متهم کرد و گفت واشنگتن و متحدانش تلاش برای مهار روسیه را دوچندان کرده‌اند. لاوروف افزود: «کافی است به این حقیقت نگاه کنید که مانورهای تحریک‌آمیز بیشتر و بیشتری نزدیک مرزهای ما برگزار می‌شود، تلاش می‌شود رژیم کی‌یف به دخل مدار ناتو کشانده شود و سلاح‌های مرگبار برای این کشور ارسال می‌شود و آن را به سمت انجام اقدامات تحریک‌آمیز مستقیم علیه فدراسیون روسیه سوق می‌دهند».

علاوه بر لاوروف، «ویاچسلاو ولودین» رییس دومای ایالتی روسیه نیز امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد، ایالات متحده با این واقعیت که فدراسیون روسیه در دوران ریاست‌جمهوری ولادیمیر پوتین قوی و مستقل شد، کنار نیامده است.

رییس مجلس دومای روسیه افزود: افکار عمومی روسیه می‌داند که هدف تحریم‌های آمریکا پوتین نیست، بلکه انتخابی است که شهروندان روسیه انجام دادند. شما نمی‌توانید موفق شوید. همه اقدامات شما علیه کشور ما روسیه خصمانه است. این برای همه روشن شده است.