۰ نفر

مانور چین، تهدید تایوان

۵ بهمن ۱۴۰۰، ۶:۳۶
کد خبر: 603563
مانور چین، تهدید تایوان

تایوان بزرگ‌ ترین تجاوز نیروی هوایی چین از ماه اکتبر به این سو به منطقه دفاع هوایی خود را گزارش کرده و وزارت دفاع این جزیره هم گفت که جنگنده‌ های تایوانی در جدیدترین موارد از افزایش تنش‌ ها به ۳۹ جنگنده چینی هشدار داده‌ اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، تایوان بیش از یک سال است که از ماموریت‌ها و تجاوزات مکرر نیروی هوایی چین در نزدیکی این جزیره دموکراتیک شکایت می‌کند. این تجاوزات مکرر هوایی اغلب در بخش جنوب غربی منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان یا ADIZ، نزدیک به جزایر پراتاس که تحت کنترل تایوان است، روی می‌دهد.

الجزیره در گزارش ۲۳ژانویه در همین رابطه نوشت: تایوان فعالیت‌های نظامی مکرر چین در نزدیکی خود را جنگ در «منطقه خاکستری» می‌نامد که به دو دلیل از سوی چین طراحی شده است: از یکسو، برای فرسودگی نیروهای تایوان از طریق درگیر کردن مکرر آنها و از سوی دیگر، برای به آزمون گذاردن نحوه واکنش تایوان.

وزارت دفاع تایوان گفت، جدیدترین ماموریت چینی‌ها شامل ۳۴جنگنده به اضافه ۴ هواپیمای جنگ الکترونیک و یک بمب‌افکن بود. بر اساس نقشه‌ای که این وزارتخانه ارائه کرد، این هواپیماها در منطقه‌ای در شمال شرقی پراتاس به پرواز درآمده بودند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای که اواخر روز یکشنبه ۳ بهمن ماه منتشر شد، گفت: «نیروی هوایی تایوان هشدارهای رادیویی صادر و سامانه‌های موشکی دفاع هوایی آن فعال شدند.» هیچ اظهارنظر فوری از سوی چین وجود نداشت؛ زیرا پکن در گذشته گفته بود که چنین اقداماتی، تمریناتی با هدف حفاظت از حاکمیت این کشور است. چین فشار بر تایوان را برای پذیرش ادعای حاکمیت پکن افزایش داده است.

دولت تایوان می‌گوید که خواهان صلح است؛ اما در صورت حمله از خود دفاع خواهد کرد. درحالی‌که مشخص نیست چه مساله‌ای موجب شده تا چین چنین ماموریت تمام عیاری برگزار کند، اما برخی کارشناسان می‌گویند نیروهای دریایی آمریکا و ژاپن در حال برگزاری مانورهایی در دریای فیلیپین هستند؛ منطقه گسترده‌ای که آب‌هایی در سمت شرقی تایوان را دربر‌می‌گیرد.

ناوگان اقیانوس آرام آمریکا یکشنبه اعلام کرد که این مانورها با حضور دو گروه ناو تهاجمی و با هدف «تمرین حفظ و حفاظت از یک منطقه هند-پاسیفیک آزاد و باز» برگزار می‌شود. چین اغلب این تجاوزات هوایی را همزمان با دیدار مقامات ارشد خارجی از تایوان، یا همزمانی با برخی از تحولات مهم، انجام می‌دهد تا هشدارها و سیگنال‌هایی به طرف‌های خارجی و به مقام‌های تایوانی بدهد.

تجاوزات مداوم

تجاوز هوایی روز یکشنبه بزرگ‌ترین تجاوز جنگنده‌های جنگی چین از ۴ اکتبر به این سو بود؛ یعنی زمانی که رکورد ۵۶ هواپیما در منطقه دفاع هوایی تایوان شناسایی و البته شکسته شد. تایوان گزارش داد که در یک دوره چهار روزه از اول اکتبر، ۱۴۸ هواپیمای نیروی هوایی چین در بخش‌های جنوبی و جنوب غربی منطقه دفاع هوایی این جزیره رصد شده‌اند؛ همان روزی که چین یک تعطیلات مهم میهنی، یعنی روز ملی را جشن گرفت. پیش از حمله اخیر، پکن از آغاز سال جدید، ۷۰ هواپیمای جنگی چینی را ظرف مدت ۱۷روز به منطقه دفاع هوایی تایوان فرستاد.

هیچ تیری شلیک نشده و هواپیمای چینی در حریم هوایی تایوان پرواز نکرده است، اما در منطقه وسیع‌تر ADIZ، که تایوان نظارت و گشت‌زنی می‌کند، امکان بیشتری برای پاسخگویی به هرگونه تهدیدی دارد. تایوان از سال ۱۹۴۹ یک دولت مستقل دارد؛ اما چین این جزیره دموکراتیک و خودمختار را بخشی از قلمرو خود می‌داند.

پیش از این، برخی مقام های امریکاییبه تایوان سفر کرده و به مقام های این جزیره اطمینان داده بودند که امریکا حامی آنهاست. در دوران ترامپ، برخی مقام های امریکایی از جمله پمپئو، وزیرخارجه، به تایوان سفر کردند.این سفرها خشم پکن را برانگیخت. در دوره ترامپ برای اولین بارسیاست چین واحد کنار گذاشته شد و دولت امریکا حمایت رسمی از تایوان را سر لوحه سیاست منطقه‌ای خود قرار داد. در آن زمان،درگیری تجاری و سیاسی واشنگتن با پکن باعث شده بود که واشنگتن حمایت سیاسی و نظامی از تایوان را به عنوان حربه واهرم فشاری در برابر چین حفظ کند.