۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تحریم پذیری و تحریم ناپذیری به روایت اوکراین

۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۳۰
کد خبر: 603472
تحریم پذیری و تحریم ناپذیری به روایت اوکراین

بحران اوکراین و تقابل روسیه با اتحادیه اروپا و آمریکا به اخبار داغ این روزها بدل شده‌است. در این میان اگر هر کشور دیگری به جای روسیه بود تا کنون خیل عظیمی از تحریم‌های اقتصادی روانه آن شده‌بود. اما داستان برای روسیه فرق می‌کند.

اقتصادآنلاین - موسی حسن وند؛ یک روزنامه آلمانی به نقل از صدراعظم آلمان اعلام کرده که اولاف شولتز خواستار احتیاط در برخورد با روسیه در صورت تجاوز به اوکراین شده است. آلمان گفته در صورت تحریم شدید روسیه، این کشور ممکن است در صدور گاز به اروپا و خصوصا آلمان اختلال ایجاد کند که این موضوع سبب ایجاد بحران خواهد شد. روسیه سالانه 197 میلیون متر مکعب گاز طبیعی صادر می‌کند و با تامین 40 درصد از گاز اتحادیه اروپا، بزرگترین تامین کننده انرژی این اتحادیه است. این مساله نشان می‌دهد تامین انرژی در اروپا برای روسیه فقط آورده اقتصادی ندارد و مساله امنیت ملی هم هست. در عین حال آمریکا از قطر خواسته بخشی از کسری انرژی اروپا را جبران کند که با توجه به بحران زمانی، به نظر نمی‌رسد لااقل در کوتاه مدت قطر بتواند این کسری عظیم را جبران کند. در سوی دیگر آلمان اعلام کرده که به اوکراین اسلحه نخواهد داد و احتمالا حمایتی هم از این کشور نخواهد کرد. اظهاراتی که کاملا وزن سنگین روسیه در برابر اوکراین برای اروپا را نشان می‌دهد.

از طرف دیگر دولت بایدن تهدید کرده که کنترل صادرات را به عنوان نوع جدیدی از تحریم علیه روسیه استفاده می‌کند. تحریمی که صنایع راهبردی مسکو، از هوش مصنوعی و محاسبات کوآنتومی گرفته تا هوافضای غیرنظامی را هدف گرفته است. اما فارغ از اینکه چقدر این تحریم‌ها می‌تواند تاثیر داشته باشد، در حال حاضر این روسیه است که در بحران برساخته اوکراین دست بالاتر را دارد. چرا که می‌تواند با فشار بر کشورهای اروپایی با ابزار انرژی، کار خود را پیش ببرد.

این موضوع به خوبی نشان می‌دهد میزان دفاعی که کشورها از یکدیگر انجام می‌دهند، بستگی مستقیم به تامین منافع آن کشور دارد. در واقع کشوری که نتواند منافع خود را به دیگران گره بزند، به راحتی توسط قدرت‌های بزرگ حذف خواهد شد. مهم‌ترین فاکتورهای تحریم‌ناپذیری یک کشور، داشتن اهرم‌های بازدارندگی و ایجاد نیازمندی برای دیگران است. وضعیتی که هر قدرتی در جهان از آن بهره برده و در نظام آنارشیک بین‌الملل، نقشی برای خود به عنوان تامین کننده ایجاد کنند و تا زمانی که یک کشور بتواند ضمن بازدارندگی سخت، بخشی از یک زنجیره تامین باشد، قابل تحریم و منزوی کردن نیست.