۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قدم زدن در وین، آزادسازی پول در سازمان ملل

۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۰۸
کد خبر: 602999
قدم زدن در وین، آزادسازی پول در سازمان ملل

پالس های مثبت از وین می رسد که خبر از احتمال توافق می دهد. به نظر می رسد جدا از اخبار وین باید رد پول های بلوکه شده ایران را رصد کرد که شاید گزینه مهمتری برای تشخیص سرانجام مذاکرات باشد.

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی راد؛ حضور نماینده کره جنوبی در مذاکرات وین تفسیرهای مختلفی در پی داشت. بسیاری این سفر را مربوط به پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی می دانند. 

ایران چه در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی و چه در دولت سیزدهم به دنبال آزادسازی پول های بلوکه شده خود در کره جنوبی بوده است. با این حال مقامات کره جنوبی بارها به بهانه تحریم های ایران از این موضوع سر باز زده اند. این پول‌ها بیشتر از محل فروش نفت به این کشوراست. 

طبق گزارش رویترز کره جنوبی ۱۸ میلیون دلار از محل پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور به سازمان ملل پرداخت کرده تا حق رأی ایران در سازمان ملل برگردانده شود. بر اساس این خبر، وزارت دارایی کره جنوبی روز یکشنبه اعلام کرده که این پرداخت روز جمعه با همکاری آمریکا و سازمان ملل صورت گرفته است. از سوی دیگر مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل شنبه شب به وقت محلی این خبر را تایید کرده که بدهی معوقه ایران به سازمان ملل پرداخت شده است.

حضور نماینده کره جنوبی و آزادسازی مقداری از پول های ایران و پرداخت آن به سازمان ملل را می توان در پروژه مذاکرات وین تعریف کرد. 

کره جنوبی در میانه مذاکرات احیای برجام

حضور پررنگ کره جنوبی در معادلات پرونده احیای برجام بدون شک با خواست آمریکا رقم خورده است. این حضور را باید از دو منظر مورد توجه قرار داد. 

از منظر اول آمریکا سعی دارد به ایران نشان دهد که در هدف احیای برجام از راه دیپلماسی تا جایی که برای دولت بایدن امکان دارد، مصر خواهد بود. هر چند تحقق خواسته های ایران در خصوص تعهد در مورد عدم خروج آمریکا از برجام و رفع تمام تحریم ها دشوار به نظر می رسد. با این حال آمریکا با وارد کردن بحث پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی سعی دارد حسن نیت خود را نشان دهد. هدف دوم حضور کره جنوبی در پرونده احیای برجام را می توان در تحولات چند ماه اخیر برای روابط بین‌الملل و اقتصادی ایران تلقی کرد. از آنجایی که ایران به دنبال راستی آزمایی در خصوص رفع تحریم ها است، آمریکا سعی دارد با تعدیل شرایط سخت جهانی و اقتصادی برای ایران امکان این راستی آزمایی را برای ایران فراهم کند. در هر حال از هر دو منظر می توان رد توافق بزرگی در هتل کوبورگ دنبال کرد. طبق خبرها از آنجایی که ایران تن به توافق موقت نمی دهد و روند احیای برجام و لغو تحریم ها به زمان بیشتری نیاز دارد، باید دید که آیا به روند گام به گام رضایت خواهد یا خیر؟