۰ نفر

کرملین خطاب به آلمان؛

خاموش کردن «نورد استریم۲» غیرممکن است

۲۹ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۲۲
کد خبر: 601525
خاموش کردن «نورد استریم۲» غیرممکن است

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین روز چهارشنبه (امروز) در جمع خبرنگاران در مسکو اعلام کرد که روسیه از پیشنهاد ترکیه برای میانجیگری جهت حل و فصل وضعیت اوکراین استقبال می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، سخنگوی کاخ کرملین به اظهارات تهدیدآمیز صدراعظم آلمان درباره احتمال «خاموش شدن» پروژه گازی «نورد استریم ۲» واکنش نشان داد و از پیشنهاد ترکیه درباره میانجیگری بین روسیه و اوکراین استقبال کرد.

تنش‌های کشورهای غربی و روسیه بر سر اوکراین ادامه دارد و «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین درباره این موضوع در جمع خبرنگاران اظهارنظر کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، سخنگوی کرملین به اظهارنظر اخیر «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان درباره احتمال خاموش شدن پروژه «نورد استریم ۲» در نتیجه «حمله روسیه به اوکراین» واکنش نشان داد.

دیمیتری پسکوف اعلام کرد، غیرممکن است که پروژه نورد استریم 2 خاموش شود بریا اینکه تحویل گاز به این پروژه هنوز شروع نشده است.

سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت: «روسیه به طور مرتب توسط کسی تهدید می‌شود. پروژه تجاری بین‌المللی نورد استریم ۲ را نمی‌توان خاموش کرد زیرا هنوز روشن نشده است».

این مقام روس با هشدار درباره وضعیت جاری در رابطه با اوکراین از مواضع غربی‌ها و کشورهای عضو ناتو به ویژه ارسال تسلیحات به اوکراین به شدت انتقاد کرد.

دیمیتری پسکوف اینطور گفت: «وضعیت در اوکراین بسیار بسیار متشنج است. ما شاهد عرضه سلاح در آنجا هستیم، شاهد مانورهای مختلف، پرواز هواپیماهای ناتو و کشورهای اروپای غربی هستیم. همه اینها منجر به تنش در اطراف اوکراین می‌شود».

سخنگوی کاخ کرملین سپس اعلام کرد، سخنگوی کاخ کرملین از آلمان خواست به این موضوع هم «توجه داشته باشد».

خبرنگاران در مسکو از دیمیتری پسکوف درباره پیشنهاد ترکیه درباره میانجیگری این کشور بین روسیه و اوکراین سوال کردند. «ابراهیم کالین» سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه گفته بود، به روسای جمهور روسیه و اوکراین پیشنهاد شده در ترکیه با یکدیگر دیدار کرده و اختلافات خود را به بحث بگذارند.

به گفته کالین، «ترکیه آمادگی دارد هر نقشی را در راستای کاهش تنش بین روسیه و اوکراین ایفا کند. رئیس‌جمهور [ترکیه رجب طیب] اردوغان در حال مذاکره با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین است» (جزئیات بیشتر).

سخنگوی کاخ کرملین درباره پیشنهاد همتای ترکیه‌ای خود به خبرنگاران گفت: «ما از تلاش هر کشوری که بتواند به حل و فصل وضعیت اوکراین کمک کند، استقبال می‌کنیم. اصلی‌ترین اختلافات روسیه و اوکراین دقیقاً به توقف روند اجرای توافقات مینسک از سوی کی‌یف مربوط می‌شود».

وی ادامه داد: «اگر شرکای ترکیه‌ای ما بتوانند بر اوکراینی‌ها تأثیر بگذارند و آنها را تشویق به اجرای توافقات قبلی تشویق کنند و آنها (اوکراین) متعهد شوند، این موضوع قابل استقبال است».

دیمیتری پسکوف به سوالات خبرنگاران درباره دیدار روز جمعه هفته جاری سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی او در شهر ژنو سوئیس هم پاسخ داد و این نشست را «بسیار مهم» خواند.

سخنگوی کاخ کرملین گفت: «البته با توجه به مذاکرات صورت گرفته و روند پاسخگویی از سوی آمریکا و ناتو، این گونه تماس‌ها همانطور که شما اشاره کردید که روز جمعه انجام خواهد شد بسیار حائز اهمیت است. بیایید فعلا چیزی نگوییم، دستور کار (نشست وزرای خارجه روسیه و آمریکا) کاملاً مشخص است. بنابراین تا جمعه صبر کنیم».

سخنگوی ولادیمیر پوتین افزود، روسیه همچنان منتظر پاسخ مکتوب آمریکایی‌ها درباره پیشنهادات روسیه در خصوص ضمانت‌های امنیتی است.

اشاره این مقام مسکو به طرح پیشنهادی روسیه به آمریکا درباره ضمانت‌های امنیتی با موضوع توقف گسترش ناتو به سمت شرق است که تاکنون واشنگتن به آن «پاسخ مکتوب» نداده‌اند.

به دنبال تشدید تنش‌های کشورهای غربی با روسیه بر سر اوکراین، مقام‌های ارشد مسکو بارها درباره عضویت اوکراین در ناتو و تبعات این اقدام برای منطقه کل منطقه و اروپا هشدار داده‌اند.

دولت غربگرای اوکراین، آمریکا و متحدان اروپایی این کشور طی هفته‌های اخیر بارها روسیه را به تدارک برای حمله به اوکراین متهم و مسکو را به اعمال تحریم‌های بی سابقه تهدید کرده‌اند.