۰ نفر

دویچه وله بررسی کرد؛

رییس جدید پارلمان اروپا کیست؟

۲۸ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۳۴
کد خبر: 601137
رییس جدید پارلمان اروپا کیست؟

روبرتا متسولا وکیل و سیاست‌مدار محافظه کار اهل مالت به عنوان رییس پارلمان اروپا با اکثریت قاطع ۴۵۸ رای از ۶۱۶ رای انتخاب شد. متسولا پس از مرگ دیوید ساسولی، رییس پیشین پارلمان اروپا در ژانویه ۲۰۲۲ نیز به عنوان رییس موقت این پارلمان انتخاب شده بود.

اقتصادآنلاین - عاطفه حسینی؛ به گزارش دویچه وله، انتخاب متسولا به عنوان رییس جدید اتحادیه اروپا به مرگ ساسولی ارتباطی نداشته زیرا بر اساس قرارداد تقسیم قدرت، ساسولی می‌بایست تا پایان ژانویه پس از دو سال و نیم قدرت این سمت را ترک می‌کرد.

ساسولی که در سال ۲۰۱۹ با حمایت دو گروه سیاسی بزرگ S&D و EPP و همچنین اعضای لیبرال به عنوان رییس پارلمان اروپا انتخاب شده بود پس از چندین ماه مبارزه با بیماری در سن ۶۵ سالگی درگذشت. او همچنین بیش از ۱۰ سال عضو مجمع اتحادیه اروپا بود و از روزنامه‌نگاری به سیاست با حزب چپ میانه دموکرات ایتالیا روی آورد.

رییس جدید پارلمان اتحادیه اروپا کیست؟

متسولا اولین زن در طول ۲۰ سال گذشته و همچنین سومین زن پس از سیمون ویل و نیکول فونتن فرانسوی است که درتاریخ پارلمان اروپا به این مقام رسیده است.

متسولا همچنین با ۴۳ سال سن، جوانترین فرد در تاریخ پارلمان است که این مسئولیت را برعهده دارد. او از جناح محافظه کار حزب مردم اروپا است، در حالی که ساسولی عضوی از گروه سیاسی چپ میانه سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها بود.

متسولا در اولین سخنرانی خود که به چهار زبان مالتی، ایتالیایی، انگلیسی و فرانسوی صحبت کرد هشدار داد: «برخی از نیروها به آزمایش محدودیت‌های ارزش‌ها و اصول اروپایی ما ادامه خواهند داد و قانون‌گذار باید در برابر احساسات ضد اروپایی بایستد.»

رییس جدید پارلمان اتحادیه اروپا همچنین خطاب به کسانی که به دنبال نابودی اروپا هستند گفت:«بدانید که این خانه در مقابل شما ایستاده است.»

متسولا از سال ۲۰۱۳ عضو پارلمان اروپا بوده است. وی همچنین به عنوان عضوی از حزب راست میانه ملی‎گرای مالت از دوران جوانی فعال بوده است و به عنوان دانشجو برای عضویت این کشور جزیره‎‎ای کوچک در اتحادیه اروپا مبارزات انتخاباتی انجام داده است. مخالفت شدید او با سقط جنین انتقاد برخی از مخالفان را برانگیخته است.

رییس کمیسیون اتحادیه اروپا انتخاب متسولا را تبریک گفت و در توییتی نوشت: «به عنوان سومین زنی که ریاست این خانه نجیب را برعهده دارد، تلاش و اراده شما برای همه ما الهام‌بخش است.»