۰ نفر

اعتراضات در هلند علیه محدودیت‌ های کرونایی

۲۸ دی ۱۴۰۰، ۶:۲۵
کد خبر: 600909
اعتراضات در هلند علیه محدودیت‌ های کرونایی

هزاران معترض خیابان‌ های آمستردام را در مخالفت با محدودیت‌ های اعمال‌شده توسط دولت و کمپین واکسیناسیون کرونا به اشغال خود درآورده‌اند. این در حالی است که ابتلاهای کرونایی رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد،  «استپ واسن» گزارشگر الجزیره در گزارش ۱۶ژانویه نوشت، به مقامات قدرت توقف و تفتیش در چندین منطقه در سراسر شهر داده شده و تعداد زیادی خودروی پلیس ضد شورش در محله‌هایی که تظاهرات‌کنندگان با بنرها و چترهای زرد راهپیمایی کردند، در حال گشت‌زنی بودند.

اعتراضات منظمی علیه اقدامات کووید در سراسر هلند برگزار شد؛ درحالی‌که کشاورزانی که به پایتخت رفتند و تراکتورها را در امتداد میدان موزه مرکزی پارک کردند، به تجمع بزرگ روز یکشنبه پیوستند. جمعیت حاضر مبادرت به پخش موسیقی کردند، شعارهای ضد دولتی سر دادند و سپس در امتداد معابر راهپیمایی کردند و موجب ترافیک شدند.

گزارشگر الجزیره نوشت، درحالی‌که روحیه معترضان بسیار پر حرارت بود، اما اعتراضات به شکل مسالمت‌آمیزی برگزار شد. این گزارشگر افزود: «تعداد وسیعی از مردم مخالف اقدامات دولت بودند و یک بی‌اعتمادی عمومی به سیاست به چشم می‌خورد. بسیاری از مردم اکنون قوانین را رعایت نمی‌کنند و بسیاری از قوانینی را که هنوز پابرجا هستند، زیر پا می‌گذارند.»

طی راهپیمایی، پلیس گروه کوچکی از معترضان ضدفاشیست را جدا و آنها را با اتوبوس به مکان دیگری منتقل کرد. گروه‌های راست افراطی هلندی اغلب به تظاهرات علیه محدودیت‌های کووید می‌پیوندند و پلیس به دنبال اطمینان از این بود که درگیری با فعالان ضد فاشیست وجود نداشته باشد. هلند یکی از سخت‌ترین قرنطینه‌های اروپا را برای یک ماه تا تعطیلات پایان سال داشت.

در بحبوحه مخالفت‌های فزاینده مردم، مارک روته، نخست‌وزیرهلند روز جمعه بازگشایی فروشگاه‌ها، آرایشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی را اعلام کرد و با وجود رکوردهای جدید ابتلا به کووید اما تا حدودی از شدت قرنطینه کاست. داده‌های منتشرشده توسط موسسه بهداشت هلند (RIVM) نشان می‌دهد ابتلا در روز یکشنبه به بالاترین سطح یعنی بیش از ۳۶هزار نفر رسید.

هلند از آغاز همه‌گیری بیش از ۵/ ۳میلیون ابتلا و ۲۱هزار مرگ و میر را ثبت کرده است. دولت روته دستور قرنطینه را در اواسط دسامبر صادر کرد؛ زیرا موجی از گونه «دلتا» سیستم بهداشتی را مجبور به لغو همه مراقبت‌ها به جز فوری‌ترین مراقبت‌ها کرد و به نظر می‌رسد که افزایش موارد اُمیکرون بر دامنه بحران بیفزاید. فروشگاه‌های غیرضروری، آرایشگاه‌ها، سالن‌های زیبایی و سایر ارائه‌دهندگان خدمات از روز شنبه تحت شرایط سخت‌گیرانه مجاز به بازگشایی شدند. به کافه‌ها، رستوران‌ها و مکان‌های فرهنگی دستور داده شده است که به‌دلیل نامشخص بودن نحوه تاثیرگذاری موج اُمیکرون بر ظرفیت بیمارستان‌ها حداقل تا ۲۵ژانویه بسته بمانند.

خبرگزاری فرانسه و آسوشیتدپرس هم نوشتند: کارل نِهامِر، صدراعظم اتریش روز یکشنبه ۲۶دی‌ اعلام کرد که کشورش از ابتدای فوریه (تا دو هفته آینده) به‌عنوان نخستین کشور اروپایی، واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ را برای افراد بزرگسال اجباری می‌کند.

این سیاستمدار محافظه‌کار که از ششم دسامبر (۱۶ دی‌ماه) در مقام صدراعظم اتریش منصوب شده است، در نشست خبری در وین گفت: با اجرای این طرح «افراد سرکش» تا اواسط مارس آینده واکسینه می‌شوند. او تصریح کرد که با اجرایی شدن این قانون از ابتدای فوریه امسال، واکسینه نشدن در برابر بیماری کووید-۱۹ «جرم» به‌شمار می‌رود و افراد خاطی مشمول جریمه‌ای بسیار سنگین، بین ۶۰۰ تا ۳۶۰۰ یورو، خواهند شد. نهامر تاکید کرد که به «حساسیت فوق‌العاده» موضوع واقف است؛ اما این تصمیم به‌دقت و پس از انجام بررسی‌های لازم اتخاذ شده است.