۰ نفر

مشکل تجاری ایران و سوریه موانع حمل و نقل است

۲۴ دی ۱۴۰۰، ۲۲:۳۴
کد خبر: 599626
مشکل تجاری ایران و سوریه موانع حمل و نقل است

وزیر اقتصاد سوریه در تشریح آخرین نتایج رایزنی‌ها با طرف ایرانی با اشاره به برخی موانع موجود در مسیر همکاری‌های دو کشور، خبر داد که در گفت‌و‌گوها، به فعالسازی بندهای توافق بلندمدت همکاری‌های راهبردی اقتصادی پرداخته شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «محمد سامر خلیل» وزیر اقتصاد و بازرگانی سوریه در گفت‌و‌گو با وبگاه «العهد» درباره گفت‌و‌گوهای صورت گرفته با «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران جزییاتی ارائه کرد.

وزیر اقتصاد سوریه در ابتدای اظهارات خود با «حیاتی» خواندن همکاری اقتصادی میان دمشق و تهران، گفت که همکاری‌های اقتصادی دو کشور می‌بایست در دوره کنونی موثر واقع شود چراکه همکاری در این زمینه روابط دو کشور را همانند روابط سیاسی دو کشور به سطوح بالاتری ارتقاء می‌دهد.

محمد سامر خلیل در ادامه بیان کرد که مشکلات اقتصادی و تجاری موجود میان دو طرف به مسئله حمل و نقل باز می‌‌گردد؛ امری که انتقال سریع و مناسب کالاها به دو کشور را دشوار کرده است.

خلیل همچنین با بیان اینکه بخش دیگری از مشکلات مربوط به حواله‌های مالی است، اضافه کرد که برخی از مشکلات محل بحث هیأت ایرانی و طرف سوری بوده و دو طرف در این زمینه‌ها و امکان ایجاد راه‌حل برای این موانع ساعت‌ها رایزنی‌ داشته‌اند.

وزیر اقتصاد سوریه در این خصوص گفت: «در بحث‌ها همچنین به فعال‌سازی بندهای توافق منعقدشده میان دو کشور به‌ویژه توافق بلندمدت همکاری‌های راهبردی اقتصادی پرداخته شد؛ همان توافقی که در سال ۲۰۱۹ امضاء شد. این توافق، یک توافق مهم است که بندهای بسیاری دارد و روابط اقتصادی و تجاری را ارتقاء می‌دهد. [دو طرف] اراده دارند و این اراده حقیقی است و ان‌شاء‌الله از طریق کمیته‌هایی که قرار است تمام این اقدامات را در مرحله آتی پیگیری کند، این اراده به ثمر خواهد نشست».

حواله‌های مالی

محمد سامر خلیل در ارتباط با حواله‌های مالی گفت که گفت‌و‌گوهایی مربوط به همکاری‌های مالی و بانکی که طرف ایرانی با رییس بانک مرکزی سوریه به آن پرداختند،‌ در ارتباط با حواله‌های مالی بود.

وی در این خصوص اظهار داشت که این مسئله ضروری و تعیین‌کننده است حتی در سرمایه‌گذاری‌ها. در برهه گذشته، گام‌هایی در زمینه تبادل حساب و همکاری‌های بانکی برداشته شده و نیازمند تکمیل است. در حال حاضر درباره برخی کانال‌ها اقداماتی در جریان است تا حواله‌های مالی میان ایران و سوریه -دو کشوری که در حال حاضر تحت تحریم قرار دارند، تسهیل شود.

وزیر اقتصاد سوریه 2

فعالسازی توافق‌های منقعدشده

وزیر اقتصاد سوریه در بخش دیگری از سخنانش گفت: «دیدار با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ایران یک دیدار بسیار مهم بود که در جریان آن به نقاط مشترک همکاری میان دو کشور پرداخته شد».

وی اضافه کرد که میان ایران و سوریه «در زمینه‌های متعددی توافق‌‌ها و اسناد همکاری بین‌المللی بسیاری وجود دارد که این توافق‌ها تنها محدود به اقتصاد و بازرگانی نمی‌شود».

خلیل افزود: «دو زمینه تجارت و اقتصاد جزء زمینه‌های حیاتی و مهم است که مستلزم فعالسازی هستند. ما درباره بسیاری از توافق‌های مربوط به این دو بخش می‌توانیم بگوییم که کامل هستند. با این‌ حال، مفاد آن‌ها باید در عمل فعال شود  مانند تعرفه‌های گمرکی، تسهیل ورود کالا به دو کشور و کالاهایی که از توافق تجارت آزاد مستثنی هستند، پروژه‌های سرمایه‌گذاری که شرکت‌های ایرانی می‌توانند در سوریه انجام دهند؛ پروژه‌هایی که برخی کالاهای مهم و ضروری‌ را در مقطع کنونی فراهم می‌کند که [سوریه] می‌تواند ایستگاهی برای صادرات آن‌ها به کشورهای همجوار باشد».

محمد سامر خلیل همچنین با اشاره به اینکه یکی دیگر از زمینه‌های همکاری میان دو طرف مربوط به همکاری در سطح مناطق آزاد است، گفت که این‌گونه یک منطقه تجاری آزاد مشترک میان سوریه و ایران ایجاد می‌شود که فعالیت‌های شرکت‌ها در دو حوزه صنعت و تجارت را در بر خواهد گرفت و همچنین استفاده از ماشین آلات کشاورزی که در ایران و سوریه ساخته می‌شوند و بومی سازی این صنایع در سوریه در یکی از مراحل آتی و از طرفی دیگر، بهره‌مندی از حمل و نقل و سفرهای منظم کشتی‌‌هایی که به ایران و سوریه کالا حمل می‌کنند.

وی در پایان تأکید کرد که گروه‌های کاری ذیربط در برهه آتی فعالسازی نکات ذکرشده در توافق‌ها را پیگیری و آن را وارد فاز اجرایی خواهند کرد.

خلیل گفت که پیگیری‌ها جدی و اراده‌ها واقعی است و خطوط مشی‌ای نیز وجود دارد که در نشست‌های کمیته مشترک مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.

منابع سوری روز سه‌شنبه خبر داده بودند که یک هیأت اقتصادی بلندپایه به ریاست وزیر راه و شهرسازی ایران وارد دمشق شده است.

روزنامه «الوطن» سوریه با اشاره به اینکه هدف از سفر این هیأت ایرانی ‌بحث و بررسی راه‌های توسعه همکاری‌ اقتصادی میان دو کشور است، خبر داده بود که تعدادی از نمایندگان ایرانی در هیأت مذکور حضور داشته‌اند که قرار است با برخی مقامات ارشد سوریه دیدار و گفت‌و‌گو کنند.

کمیته مشترک ایران و سوریه برای بررسی تفاهمات قبلی

 رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران نیز در تشریح آخرین نتایج رایزنی‌ها و گفت‌و‌گوها در سوریه، روز گذشته، بیان کرد: «در ملاقات با رییس جمهور سوریه به موضوعات اقتصادی این کشور و همچنین موانع و مشکلات کنونی در روابط اقتصادی ایران و سوریه پرداخته شد».

وی با اظهار اینکه در جلسات برگزار شده، تصمیمات خوبی گرفته شده است، افزود:‌ «قرار شد کمیته مشترکی بین ما و سوریه تشکیل شود، تفاهم‌نامه‌های زیادی با سوریه داریم اما بخشی از آنها عملیاتی نشده‌اند بنابراین قرار شد در کمیته‌ای مشترک این موضوعات بررسی و سپس اجرایی شوند».

قاسمی همچنین با اشاره به برگزاری جلسه با وزیر امور خارجه سوریه و بررسی موضوعات دیپلماتیک بین دو کشور نیز اظهار داشت: «به توافقات خوبی رسیدیم؛ قرار شد بانک مشترک در سوریه ایجاد شود؛ در این راستا بناست بانک‌های ایرانی و سوری در کشورهای یکدیگر شعبه داشته باشند».

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به برگزاری جلسه با وزیر راه سوریه، گفت که حمل ونقل در بخش‌های مختلف یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه اقتصادی کشور است؛ در این زمینه تصمیم گرفته شد رییس سازمان هواپیمایی کشور موضوعات اجرایی را با همکاران خود بررسی کند.

قاسمی در ادامه سخنانش اظهار داشت: درباره موضوعات مختلفی به ویژه ایجاد مناطق آزاد مشترک دو کشور تصمیماتی گرفته شد؛ بناست رییس منطقه آزاد کشور در سفری به سوریه مسئله منطقه آزاد مشترک را بررسی و قرارداد را امضا کند.

به گفته وی افزایش تولیدات ایران در سوریه از جمله تولید تراکتور و ابزارآلات کشاورزی، حذف تعرفه‌ها و افزایش صادرات بین دو کشور و موضوعات گمرکی  از دیگر موارد مطرح شده در این سفر است که در جلسات آینده به جمع‌بندی می‌رسند.