۰ نفر

۲۰۲۱؛ مرگبارترین سال برای پناهجویان

۲۴ دی ۱۴۰۰، ۲۰:۱۵
کد خبر: 599602
۲۰۲۱؛ مرگبارترین سال برای پناهجویان

گزارش‌های جدید حاکی از آن است که وضع پناهجویان در اروپا از همیشه بدتر است.

به گزارض اقتصاد آنلاین به نقل از پرس تی وی، ​ آمار‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ بیش از همیشه پناهجویانی که از راه کانال مانش به دنبال ورود به انگلیس بودند، ​ جان باختند.

جدیدترین گزارش‌ها نشان می‌دهد که سال ۲۰۲۱ مرگبارترین و وخیم‌ترین سال برای پناهجویانی بود که از فرانسه به دنبال ورود به انگلیس بودند. همچنین آمار پناهجویان مستقر در اردوگاه‌های کاله فرانسه با افزایش ۳ برابری به ۳۰ هزار نفر رسید.

این در حالی است که تقریبا هر روز این اردوگاه‌ها تخریب می‌شود و گروه‌های حقوق بشری هم با غیرانسانی خواندن این اقدامات، ​ آن را محکوم می‌کنند. پارسال حدود ۳۰ هزار پناهجو خود را به انگلیس رساندند، اما قایق حامل ۱۰۰۰ نفر از آنان شکست و ۴۴ پناهجو جان باختند.

در ماه نوامبر، ​ فقط در یک شب ۳۰ پناهجو در دریا غرق شدند و جان باختند. این اتفاق در کانال مانش (کانال انگلیس) بی سابقه بوده است. سه سال قبل لندن و پاریس با هم توافق کردند که فرانسه همه راه‌های ورود به انگلیس را ببندند و فقط راه خطرناک دریایی باز ماند.

یان مانزی، ​عضو سازمان غیردولتی کمک به پناهجویان گفت: آنچه الان شاهدش هستیم این است که کشور‌های اروپا به شکل سازماندهی شده برای پناهجویان، تصویری مرگبار و خشن می‌سازند تا به آنان در سراسر دنیا بگویند ​ببینید چقدر مسیر بد است، به اینجا نیایید. ما در مسیری هستیم که واقعا باورنکردنی است. این حوادث مدام تکرار می‌شوند، مگر اینکه ما به سرعت کاری انجام دهیم. اتحادیه اروپا اجازه داده که دریای مدیترانه و کانال انگلیس به بزرگترین گورستان دنیا تبدیل شود.

ماه گذشته، ​ یک سازمان غیردولتی فرانسه علیه نیرو‌های ساحلی فرانسه و انگلیس اقامه دعوی کرد و آنان را به نادیده گرفتنِ آگاهانه قایق‌های در حال غرق شدن متهم کرد. همچنین این سازمان اعلام کرد نظامیانِ هر دو کشور عامدانه با نیرو‌های نجات تماس نمی‌گیرند.

اغلب پناهجویان در سراسر دنیا به دلیل حملات نظامیِ خارجی که برخی از آنان با حمایت یا به رهبری انگلیس یا فرانسه راه افتاده، ​ آواره شده‌اند. به عنوان مثال می‌توان به سوریه، ​مالی، افغانستان، ​لیبی، ​عراق و بسیاری دیگر از کشور‌ها اشاره کرد. سیاستمداران به ویژه احزاب راست گرا در انگلیس و همچنین در فرانسه که درگیر انتخابات ریاست جمهوری است، ​ بار‌ها برای پیروزی در انتخابات‌ها مشکلات کشور را بر گردن مهاجران انداخته اند.