۰ نفر

میزبانی روسیه برای نشست طالبان با مخالفان

۲۳ دی ۱۴۰۰، ۲۰:۳۷
کد خبر: 599412
میزبانی روسیه برای نشست طالبان با مخالفان

روسیه اعلام کرد که مسکو برای میزبانی نشست و گفت وگوی هیات های طالبان و مخالفان این گروه آماده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، زاخارووا روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: مسکو برای میزبانی مذاکرات بین دولت جدید افغانستان (به رهبری گروه طالبان) و نیروهای سیاسی مخالف آن آمادگی دارد.

وی افزود: در زمان حاضر برگزاری چنین نشست هایی در روسیه برنامه ریزی نمی شود. اما در صورت درخواست طرف افغان، برای میزبانی مذاکرات بین نمایندگان دولت کابل و نیروهای مخالف آن آمادگی داریم.  

در همین پیوند خبرگزاری های روسی از جمله تاس امروز نوشتند که منابع خبری در تهران اعلام کرده اند که ایران برای ایفای نقش میانجی در گفت و گوی میان طالبان و نیروهای مخالف آن آمادگی دارد.  

این رسانه روسی افزود: احمد خان متقی وزیر خارجه دولت طالبان دهم  ژانویه از دیدار خود با احمد مسعود رهبر مقاومت افغانستان و اسماعیل خان فرمانده شبه نظامیان هرات خبر داد.

بر اساس گزارش تاس، این دیدار گویا در تهران و هنگام سفر احمد خان متقی به ایران انجام گرفته بود.  

روسیه با گروه طالبان روابط کاری دارد و سفارتخانه این کشور در کابل نقش اصلی در برقراری روابط بین روسیه و افغانستان را بازی می کند.  

به تازگی یک هیات اقتصادی و سیاسی ۲۶ نفره و در راس آن مولوی «امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه افغانستان به تهران سفر کرد و در این سفر طی دیدار با وزیر خارجه و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان گفت و گوهایی صورت گرفت.

رسانه های خبری در روزهای اخیر به نقل از مقامات افغان اعلام کردند که این هیات در این سفر که روز شنبه ١٨ دی ماه آغاز شد و پس از سه روز پایان یافت، گفت وگوهای مثبتی را با مقامات ایرانی در زمینه‌های تجارت، اقتصاد، امنیت و حمل و نقل انجام دادند.

به گزارش خبرگزاری آوای افغانستان، عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه طالبان در توییتی نوشت که متقی در جریان این سفر با مقام‌های ایرانی درباره مسائل سیاسی، اقتصادی، ترانزیتی و مهاجرین گفت وگو کردند.

  «احمدالله وثیق» معاون سخنگوی طالبان نیز با اشاره به اهمیت جغرافیایی کشورش بر این باور است که ایران می تواند از افغانستان برای صادرات کالاهای خود به کشورهای آسیای میانه استفاده کند.

وثیق ضمن سازنده توصیف کردن مذاکرات هیأت طالبان با مقامات ایرانی می‌گوید که در این سفر، روابط دوجانبه، تجارت، انرژی، ترانزیت و مسائل امنیتی مورد بحث قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد، رهبران طالبان فشارهای ناشی از تحولات سیاسی، امنیتی و وضعیت بحرانی اقتصاد داخلی افغانستان و همچنین فاجعه انسانی جاری در کشورشان و بحران هایی را که برای کشورهای همسایه ایجاد کرده است به خوبی درک کنند و برای مهار بحران ها و فجایع تازه، سیاست‌های خردمندانه تری اتخاذ کنند؛ سیاست‌هایی که هم مشروعیت و اعتبار ملی فراهم آورد و هم به همسایگان و قدرت‌های منطقه‌ای و جامعه بین‌المللی اطمینان دهد که افغانستان در مسیر درستی حرکت می‌کند و حاکمان کنونی کشور با حمایت همه آحاد ملت افغانستان توان مواجهه مؤثر با چالش های کنونی را دارند.