۰ نفر

مسکو به آمریکا هشدار داد؛

احتمال استقرار نظامی روسیه در کوبا و ونزوئلا

۲۳ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۲۷
کد خبر: 599371
احتمال استقرار نظامی روسیه در کوبا و ونزوئلا

معاون وزیر خارجه روسیه با بیان این که ایالات متحده و ناتو پیشنهادات امنیتی مسکو را رد کرده‌اند، گفت او این احتمال را که روسیه زیرساخت‌های نظامی خود را در کوبا و ونزوئلا مستقر کند، تایید یا رد نمی‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که ایالات متحده و ناتو درخواست کلیدی مسکو برای تضمین جلوگیری از گسترش این ائتلاف نظامی به اوکراین و دیگر کشورهای شوروی سابق را رد کرده‌اند و افزود که تفاوت فاحش در رویکردها باعث ایجاد تردید در مورد امکان ادامه گفت‌وگوها می‌شود.

به گزارش آسوشیتد پرس، وی با بیان این که دلیلی برای سازماندهی دور جدیدی از گفت‌وگوها در آینده نزدیک در مورد تضمین‌های امنیتی نمی‌بیند، اظهار داشت گفت‌وگو در حال حاضر در جبهه‌های مختلف ادامه دارد.

ریابکوف همچنین گفت که او این احتمال را که روسیه زیرساخت‌های نظامی خود را در کوبا و ونزوئلا مستقر کند، تایید یا رد نمی‌کند.

طبق این گزارش، مذاکرات روز دوشنبه آمریکا و روسیه در ژنو و نشست روز چهارشنبه ناتو و روسیه در وین نتوانست شکاف در مورد خواسته‌های امنیتی مسکو را در بحبوحه تجمع نیروهای روسی در نزدیکی اوکراین کاهش دهد.

ریابکوف در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی RTVI روسیه افزود: همه چیز به اقدام همتایان آمریکایی ما بستگی دارد و ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه هشدار داده که اگر ایالات متحده برای تحریک روسیه اقدام کند و فشار نظامی را بر آن افزایش دهد، روسیه می‌تواند اقدامات نظامی-فنی انجام دهد.

کرملین پیش‌تر ارزیابی تاریکی از مذاکرات امنیتی با ایالات متحده و ناتو در این هفته ارائه و آن‌ها را ناموفق توصیف کرد و گفت بر سر مسائل اساسی اختلاف نظر وجود دارد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه همچنین ضمن هشدار به آمریکا درباره تلاش برای اعمال تحریم علیه رییس‌جمهور روسیه اعلام کرد، این اقدام به معنای قطع روابط دو کشور است.

دموکرات‌های مجلس سنای آمریکا شامگاه چهارشنبه (دیشب) از طرحی برای اعمال تحریم‌های گسترده علیه مقامات ارشد دولتی و نظامی روسیه، از جمله ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور این کشور رونمایی کردند.

طرح پیشنهادی که توسط کاخ سفید نیز حمایت می‌شود، شامل مقرراتی برای کمک به تقویت امنیت اوکراین است و آمریکا را تشویق می‌کند تا «تمام اقدامات موجود و مناسب را در نظر بگیرد» تا از عملیاتی نشدن خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان موسوم به «نورد استریم ۲»، اطمینان حاصل کند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا چند ماهی است که با اظهارنظرهای مستقیم یا غیرمستقیم از طریق گزارش‌های منابع بی‌نام در رسانه‌ها، روسیه را به طراحی حمله علیه اوکراین متهم کرده‌اند.

در تاریخ ۱۷ دسامبر بود که وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و وندی شرمن همتای آمریکایی او عصر روز دوشنبه مذاکرات امنیتی در ژنو را برگزار کردند. همچنین نمایندگان روسیه ۱۲ ژانویه (دیروز) با نمایندگان ناتو در بروکسل گفت‌وگو کردند.