۰ نفر

مرگ مهاجران در مدیترانه

۲۲ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۳۶
کد خبر: 598882
مرگ مهاجران در مدیترانه

گزارش سازمان ناظر حقوق بشر اروپا-مدیترانه نشان می‌دهد که در سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) به طور متوسط روزانه پنج مهاجر در مسیر دریای مدیترانه به اروپا جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش "سازمان ناظر حقوق بشر اروپا-مدیترانه" در گزارش این سازمان آمده است که حوادث سال گذشته غرق شدن مهاجران در راه اروپا "افزایش قابل توجهی" داشته است. 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، این میانگین روزانه بر اساس یک هزار و ۸۳۸ مهاجری که در دریای مدیترانه جان خود را از دست داده یا مفقود شده‌اند به دست آمده است. این رقم مشابه با آمار سازمان ملل مبنی بر کشته یا مفقود شدن ۲ هزار و ۲۶ مهاجر در دریای مدیترانه است. 

ماه گذشته میلادی دو قایق مهاجران در آب‌های لیبی واژگون شد که بر دلیل آن ۱۶۳ نفر جان خود را از دست دادند. این دو سانحه بدترین حوادث برای مهاجران متقاضی سفر به اروپا بود. 

شورای پناهجویان و تبعیدی‌های اروپا اعلام کرد که مخالفت‌های کشورهایی چون یونان با پذیرش مهاجران سبب شده است آن‌ها مجبور شوند مسیرهای خطرناک‌تری در دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس انتخاب کنند. 
سال گذشته بیش از ۴ هزار نفر در تلاش برای رسیدن به اسپانیا جان خود را از دست دادند که بسیاری از آن‌ها در مسیر جزایر قناری در سواحل غربی آفریقا قرار داشتند.  مقامات در مرزهای اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که در سال گذشته شاهد افزایش سفرهای مهاجران از مسیرهای طولانی‌تر از ترکیه به سمت ایتالیا بوده‌اند. 

بازرسان سازمان ملل سال گذشته پس از حملات و بازداشت مهاجران و کشته شدن چندین نفر، از رفتار بد مقامات در لیبی با پناهندگان و مهاجران انتقاد کردند. 

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ شاهد نگرانی‌های جدیدی در ارتباط با مهاجران بود. در سال گذشته هزاران مهاجر سعی کردند از بلاروس وارد لهستان شده و از طریق این کشور به سایر کشورهای اروپایی بروند. 
حضور مهاجران در مرزهای بلاروس و لهستان، به مدت چند ماه تنش‌ها میان این دو کشور را افزایش داد. همچنین خروج فاجعه بار آمریکا از افغانستان و سلطه طالبان بر این کشور، موج جدیدی از مهاجران افغان به سمت اروپا را رقم زد. 

امدادگران بین المللی اعلام کردند که قاچاقچیان انسان بدون توجه به  بدی آب و هوا در فصل پاییز در حال انتقال صدها نفر از طریق دریا هستند که خطرات جدی به دنبال خواهد داشت. این امدادگران می گویند، بیشتر این انتقال ‌ها به فاجعه ختم می شود.

"فلاویو دی جیاکومو" سخنگوی دولت ایتالیا برای سازمان بین المللی مهاجرت در این زمینه گفت: نوامبر سال جاری به رغم بدی آب و هوا، شاهد افزایش شمار مهاجرانی بودیم که از لیبی به دنبال رسیدن به خاک اروپا بودند. حتی اگر شرایط دریا نیز آرام باشد، این نوع انتقال ها خطرناک هستند.

وی افزود: به همین دلیل باید اقدامات فوری انجام شود. تاخیر در عملیات نجات حتی تا پنج دقیقه می تواند شرایطی میان مرگ و زندگی را برای مهاجران رقم می زند.

لیبی به یک مرکز انتقال مهم برای مهاجران غیرقانونی تبدیل شده است که تلاش می‌کنند برای فرار از فقر و جنگ در کشورهایشان، خود را به اروپا برسانند.