۰ نفر

اقتصاد، برگ برنده جمهوری خواهان در انتخابات آمریکا می شود؟

۲۲ دی ۱۴۰۰، ۲:۳۵
کد خبر: 598773
اقتصاد، برگ برنده جمهوری خواهان در انتخابات آمریکا می شود؟

در آستانه نزدیک شدن به انتخابات میان دوره ای (۲۰۲۲) در آمریکا و سالی حساس، نگرانی های سیاسی آمریکایی ها درحال تغییر است و این تغییر نشان می دهد که دموکرات ها برای حفظ کنترل خود بر کنگره با چالش های قابل توجهی روبرو هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، یک نظرسنجی مرکز تحقیقات روابط عمومی آسوشیتدپرس نشان می دهد که مدیریت همه گیری کرونا که زمانی برای اهداف سیاسی جو بایدن و همکاران دموکراتش مفید بود، در حال از دست دادن اهمیت خود در ذهن آمریکایی ها است.

ویروس کرونا به طور فزاینده ای جایگاه خود را به نگرانی های دیگری از جمله اقتصاد و امور مالی شخصی به خصوص تورم می دهد و اینها موضوعاتی هستند که می تواند برگ برنده برای جمهوری خواهان باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ، تنها ۳۷ درصد از آمریکایی‌ها ویروس کرونا را به عنوان یکی از پنج اولویت اصلی در کار دولت در سال ۲۰۲۲ می دانند. در حالی که  ۵۳ درصد از این آمریکایی ها در سال گذشته کرونا را اولویت اصلی می دانستند.
 اقتصاد در سال جاری میلادی به اولویت اصلی مردم آمریکا تبدیل شده است به گونه ای که ۶۸ درصد از پاسخ دهندگان آن را نگرانی اصلی سال ۲۰۲۲ دانستند.  در مقایسه با سال گذشته درصد بیشتری از آمریکایی ها تورم را یک نگرانی در سال جاری می دانند. در نظر سنجی اخیر ۱۴ درصد از آمریکایی ها از تورم ابراز نگرانی کرده اند درحالی که در سال گذشته تنها کمتر از۱ درصد از آنها نگران تورم بودند.

قیمت‌های مصرف‌کننده  در آمریکا در ۱۲ ماه منتهی به نوامبر، ۶.۸ درصد افزایش یافت که بالاترین رقم در چهار دهه اخیر است. در همین حال، تعداد آمریکایی‌هایی که اکنون نگران امور مالی خانوار یعنی هزینه زندگی هستند و آنها را به عنوان اولویت کار دولت این کشور می دانند دو برابر شده است. بر اساس این نظر سنجی ۲۴ درصد آمریکایی ها نگران امور مالی خانوار هستند درحالی که ۱۲ درصد آنها در سال گذشته نگران این امر بودند.

این احساس، منعکس کننده چالش دموکرات ها در آغاز انتخابات در سال جاری است. دموکرات ها در سال ۲۰۲۰ در شرایطی کاخ سفید و کنترل کنگره را به دست آوردند که متعهد به مدیریت بهتر همه‌گیری کرونا در مقایسه با دولت ترامپ شده بودند.  این حزب اگرچه در ابتدای کار نمره بالایی در این خصوص کسب کرد و  تقریباً ۷۰ درصد از مردم آمریکا تا اواخر فوریه  و اواسط ژوئیه از مدیریت بایدن بر همه‌گیری راضی بودند، اما تداوم گسترش ویروس کرونا در جامعه آمریکا، تعهدات بایدن را تضعیف کرده است.

کاخ سفید می گوید که کم اهمیت شدن مساله کرونا در ذهن مردم، در واقع نشان دهنده موفقیت دولت آمریکا در اجرای اقدامات پیشگیرانه از جمله واکسن ها است. دولت آمریکا همچنین  استدلال می‌کند که آشفتگی‌های اقتصادی که به دلیل همه‌گیری تشدید شده است، در نهایت کاهش خواهد یافت.

با این حال، به نظر می رسد دموکرات ها در انتخابات سعی خواهند کرد چنین وانمود کنند که آنها ویروس کرونا را شکست داده اند اما رای دهندگان آمریکایی اکنون دردسر ها و نگرانی های فوری تری دارند و  آن تورم و افزایش هزینه زندگی در این کشور است.