۰ نفر

پاتریوت‌ های ریاض ته می‌ کشد

۲۱ دی ۱۴۰۰، ۹:۳۲
کد خبر: 598423
پاتریوت‌ های ریاض ته می‌ کشد

واشنگتن از تلاش‌ ها برای تامین موشک از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس حمایت می‌کند.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، فایننشال‌تایمز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت: ممکن است سامانه موشک‌های رهگیر دفاع هوایی پاتریوت عربستان سعودی (که ساخت آمریکاست) ظرف چند ماه آینده «ته بکشد» و این امر باعث خواهد شد که ریاض از متحدان منطقه‌ای برای پر کردن این زرادخانه درخواست کمک کند.

الجزیره در گزارش ۹ژانویه به نقل از این مقام آمریکایی نوشت: «این یک وضعیت اضطراری است.» او افزود که واشنگتن از تلاش‌ها برای تامین موشک از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس حمایت می‌کند؛ زیرا حوثی‌های یمن ممکن است حملات فرامرزی خود به این پادشاهی را افزایش دهند. این مقام افزود: «جاهای دیگری در خلیج‌فارس وجود دارد که آنها می‌توانند نیازهای خود را از آنجا تهیه کنند.

ما در حال تلاش روی آن هستیم. این ممکن است جایگزین سریع‌تر [برای فروش تسلیحات آمریکا] باشد.»دو نفر که در جریان مذاکرات بین عربستان سعودی و همسایگانش قرار داشتند به فایننشال‌تایمز گفتند که ریاض چنین درخواست‌هایی را ارائه کرده است. یکی از این افراد به این نشریه گفت: «کمبود سامانه‌های رهگیر وجود دارد.

 عربستان سعودی از دوستان خود درخواست وام کرده است؛ اما تعداد زیادی اعلام آمادگی نکردند.» نفر دوم به فایننشال‌تایمز گفت: محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در جریان نشست شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض در ماه دسامبر به این موضوع اشاره کرد و به دنبال آن، این پادشاهی به‌طور مستقیم با کشورهای منطقه تماس گرفت. بر اساس این گزارش، مشخص نیست که آیا همسایگان عربستان سعودی تاکنون توانسته‌اند نیازهای تسلیحاتی این پادشاهی را تامین کنند یا خیر؟

سومین مقام آمریکایی گفت: حوثی‌ها که شمال یمن را کنترل می‌کنند، حملات خود را در سال گذشته به پادشاهی عربستان افزایش دادند و ۳۷۵ حمله برون‌مرزی را علیه عربستان سعودی انجام دادند که بسیاری از آنها زیرساخت‌های نفتی، فرودگاه‌ها و شهرها را هدف گرفته بود. این مقام به FT گفت: «پاسخ دادن به این حملات با استفاده از این نوع رهگیرها به این معنی است که سرعت سوختن آنها سریع‌تر از آن چیزی است که قبلا پیش‌بینی می‌شد. این چیزی است که ما باید با آن مقابله کنیم و پاسخ آن نه تنها رهگیرهای بیشتر است، بلکه پاسخ به آن درنهایت یک راه‌حل دیپلماتیک برای بحران یمن است.»

فوریه سال گذشته، بایدن گفت که به حمایت آمریکا از «عملیات تهاجمی» عربستان سعودی در یمن، از جمله «فروش تسلیحات مربوطه» پایان خواهد داد. اما چند ماه بعد، دولت او فروش ۶۵۰میلیون دلاری موشک‌های هوا به هوا به پادشاهی را تصویب کرد.