۰ نفر

وزیر امور خارجه؛

آمریکا باید منابع مالی بلوکه شده افغانستان را آزاد کند

۱۹ دی ۱۴۰۰، ۲۱:۴۴
کد خبر: 597981
آمریکا باید منابع مالی بلوکه شده افغانستان را آزاد کند

وزیر امور خارجه در دیدار امیرخان متقی ضمن بزرگداشت یاد شهدای دیپلمات ایرانی در مزار شریف، مسئولیت هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان نسبت به حفاظت از اماکن دیپلماتیک را یادآور شد و بر آزادسازی منابع مالی بلوکه شده این کشور توسط آمریکا تأکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان و هیأت همراه که به تهران سفر کرده‌اند، بعدازظهر امروز (یکشنبه) ۱۹ دی ماه با حضور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

روابط عمومی وزارت امور خارجه امروز (یکشنبه) با اشاره به سفر شب گذشته امیرخان متقی و هیأت همراه به ایران اعلام کرد که قرار است در این سفر در موضوعات مختلف اقتصادی و تجاری همچون همکاری‌های بانکی، بازارچه‌های مرزی، معدن، تجارت و همکاری‌های ورزشی توافقاتی حاصل شود.

در نشست امروز امیرعبداللهیان با هیأت افغانستانی، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تأکید بر این که تاریخ اثبات کرده است پیوند مردم ایران و افغانستان از نوع خویشاوندی است، اظهار داشت: مجاهدت‌های مردم با غیرت افغانستان نشان داد که هیچ قدرت خارجی نمی‌تواند افغانستان را اشغال و بر آن حکومت کند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سخنان مثبت رهبران طالبان در خصوص تشکیل دولت فراگیر، ضرورت تامین شاخص‌های قابل قبول در این خصوص را مورد تأکید قرار داد.

 امیرعبداللهیان کمک‌های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران به مردم رنج دیده افغانستان را یادآور شد و افزود: ایران ضمن تداوم این کمک‌ها، از ظرفیت‌های منطقه‌ای نیز برای کمک‌های بیشتر به منظور کاهش مشکلات مردم افغانستان بهره خواهد گرفت. 

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین سیاست‌های غلط آمریکا و هم پیمانان آن طی ۲۰ سال گذشته در افغانستان را مورد نکوهش قرار داد و ایجاد اختلاف بین افغانستان و کشورهای همسایه را یکی از محورهای سیاست آمریکا در منطقه خواند.  

منابع مالی بلوکه شده افغانستان توسط آمریکا می‌بایست برای ملاحظات بشردوستانه و به منظور کمک به بهبود وضعیت اقتصادی مردم افغانستان آزاد شود

امیرعبداللهیان تاکید کرد: منابع مالی بلوکه شده افغانستان توسط آمریکا می‌بایست برای ملاحظات بشردوستانه و به منظور کمک به بهبود وضعیت اقتصادی مردم افغانستان آزاد شده و در اختیار این کشور قرار گیرد. 

مسئولیت هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان نسبت به حفاظت از اماکن دیپلماتیک

همچنین وزیر امور خارجه ضمن بزرگداشت یاد شهدای دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف، مسئولیت هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان نسبت به حفاظت از اماکن دیپلماتیک را یادآور شد.

دولت جدید افغانستان نیز تاکید دارد که علیه هیچ یک از کشورهای همسایه نیست

در این نشست هیأت افغانستانی گزارشی در خصوص روند مقابله با داعش و سایر گروه‌های تروریستی و همچنین سیاست‌های مرتبط با مقابله با تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان در دولت جدید این کشور ارائه کرد. 

سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان ضمن تشکر از مهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران از مهاجرین افغانستانی طی ۴۳ سال گذشته، مشترکات دو ملت را یادآور شده و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار افغانستان بوده است و دولت جدید افغانستان نیز تاکید دارد که علیه هیچ یک از کشورهای همسایه نیست. 

هیأت افغانستانی با برشمردن ظلم‌های آمریکا در حق مردم افغانستان گفت: اگر چه آمریکا با شکستی مفتضحانه افغانستان را ترک کرد، ولی همچنان سیاست‌های خود را علیه مردم افغانستان ادامه می‌دهد و در اثر این سیاست ها، ۸۰ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر قرار گرفته‌اند. 

به زودی هیأت‌های فنی (کمیساران آب) دو کشور با هم ملاقات و مباحث مرتبط را حل و فصل خواهند کرد

در این ملاقات همچنین در مورد حق‌آبه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه هیرمند صحبت شد که طرف افغان ضمن تاکید بر احترام خود نسبت به معاهدات بین‌المللی از جمله قرارداد ۱۳۵۱ هیرمند اعلام کرد که بزودی هیأت‌های فنی (کمیساران آب) دو کشور با هم ملاقات و مباحث مرتبط را حل و فصل خواهند کرد.

لازم به ذکر است، پیش از این وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان از دیدار «امیرخان متقی» با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد و معاون سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان با مثبت خواندن این دیدار گفت که هیأت طالبان به سرپرستی «امیرخان متقی» که شب گذشته وارد تهران شد، عصر امروز یکشنبه (۱۹ دی) با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

پیش از این نیز «امیرخان متقی»، سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان در حاشیه سفر خود به اسلام‌آباد برای شرکت در هفدهمین نشست اضطراری وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد دیدار  و گفتگو کرد.

سخنگوی وزارت خارجه دولت موقت طالبان درباره این دیدار گفت که دو طرف ضمن گفت‌وگو درباره اوضاع کنونی امنیتی و انسانی افغانستان، در مورد روابط سیاسی، بازرگانی و اقتصادی بین دو کشور تبادل نظر کردند.

پس از این دیدار نیز سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره عکس منتشر شده از دیدار امیرخان متقی وزیر خارجه هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در حاشیه سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد اظهار داشت: در حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی نشست و گفت‌وگوهای این طوری در محل اجلاس کاملا طبیعی است. گفت‌وگویی از طرف وزیر خارجه هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان با امیرعبداللهیان به صورت مختصر انجام شد و عکس آن را همه دیدند.

وی جزییات بیشتری درباره مباحث مورد گفت‌وگو در این خصوص ارائه نکرد.