۰ نفر

هشدار ترکیه به یونان؛

از اقدامات تحریک آمیز در دریای اژه پرهیز کنید

۱۹ دی ۱۴۰۰، ۲:۱۲
کد خبر: 597669
از اقدامات تحریک آمیز در دریای اژه پرهیز کنید

وزیر دفاع ترکیه هشدار داد که یونان نباید از صبوری آنکارا سوء استفاده کرده و در دریای اژه اقدامات تحریک آمیز انجام دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وزیر دفاع ترکیه روز شنبه هشدار داد که یونان باید از آزمایش صبر ترکیه با اقدامات تحریک آمیز از جمله تهدید به گسترش آب‌های سرزمینی خود در دریای اژه خودداری کند.

به نوشته وبگاه «العربی»، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در گفت‌وگو با گروهی از روزنامه نگاران در آنکارا گفت که ترکیه می‌خواهد اختلافات خود را با یونان، همسایه و عضو ناتو از طریق گفت وگو حل و فصل کند و دریای اژه را به «دریای دوستی» تبدیل کند.

وی آتن را متهم کرد که اقدامات تحریک آمیز از جمله نظامی کردن جزایر نزدیک به ترکیه که نقض توافقنامه های بین‌المللی است، انجام می‌دهد.

آکار گفت: «آنها (یونانی‌ها) نباید اشتباه محاسباتی کرده و فکر کنند که زمان مناسبی برای توسعه آب‌های سرزمینی آنهاست. آنها نباید ما را به هیچ وجه آزمایش کنند و نباید وارد چنین ماجراجویی شوند. امیدوارم مرتکب چنین اشتباهی نشوند.»

وی افزود: «بگذارید دو طرف از ثروت بهره ببرند، هم مردم ترکیه و هم مردم یونان در شادی و رفاه زندگی کنند.»

این در حالی است که وزارت دفاع ترکیه اخیرا فیلمی از شنای برخی از نظامیان خود تا نزدیکی یک جزیره یونانی در دریای اژه منتشر کرد. رسانه‌های یونانی روز دوشنبه با پرداختن به این قضیه، از اقدام ارتش ترکیه انتقاد کردند.

در یک ویدیوی تحریک آمیز که در حساب توییتر وزارت دفاع ترکیه منتشر شده، دانشجویان نظامی ارتش ترکیه در حال شنا کردن در امتداد جزیره «کاستلوریزو» در جنوب شرقی یونان در دریای اژه در تلاشی آشکار برای تاکید بر نزدیکی آن  مکان به سواحل ترکیه نشان داده می‌شوند. در این ویدئوی جنجالی وزارت دفاع ترکیه، ۱۲ دانشجوی دانشکده نیروی دریایی دانشگاه دفاع ملی در حال شنا از آکادمی خود تا جزیره توزلا  نزدیک جزیره کاستلوریزو دیده می‌شوند.

یونان و ترکیه مدت‌هاست که بر سر یک سری اختلافات از جمله حقوق ارضی در دریای اژه و حقوق اکتشاف انرژی در شرق مدیترانه باهم اختلاف دارند. تنش‌ها در تابستان ۲۰۲۰ بر سر حقوق حفاری اکتشافی در مناطقی در مدیترانه که یونان و قبرس مدعی منطقه اقتصادی انحصاری خود هستند، شعله ور شد.

یونان می‌گوید حق خود را برای گسترش آب های سرزمینی خود از ۶ به ۱۲ مایل دریایی فعلی در اطراف جزایر دریای اژه حفظ می‌کند.