۰ نفر

سفیر ایران؛

تهران و اسلام‌ آباد متعهد به همکاری‌های امنیتی و مرزی هستند

۱۸ دی ۱۴۰۰، ۲۲:۰۸
کد خبر: 597620
تهران و اسلام‌ آباد متعهد به همکاری‌های امنیتی و مرزی هستند

سفیر ایران در پاکستان با اشاره به ظرفیت‌های قوی دو همسایه برای گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی، تاکید کرد: تهران و اسلام‌ آباد متعهد به همکاری‌های امنیتی و مرزی هستند و از ساز و کار موثر برای برخورد با هرگونه ناامنی برخوردارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رادیو دولتی پاکستان این اظهارات را به نقل از «سید محمدعلی حسینی» طی مصاحبه وی با این رسانه رسمی که روز شنبه منتشر شد، عنوان کرد.

سفیر کشورمان طی این مصاحبه آخرین تحولات پیرامون روابط دوجانبه ایران و پاکستان، تعاملات اقتصادی، تحولات افغانستان، حق مشروع جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از فناوری صلح آمیز هسته‌ای و همکاری‌های منطقه‌ای تهران و اسلام‌آباد را تبیین کرد.

وی درخصوص توسعه مراودات مرزی و تجاری گفت: ایران و پاکستان در حال همکاری برای ایجاد دو گذرگاه مرزی جدید و شش بازارچه مرزی مشترک برای تقویت فعالیت های تجاری بین دو کشور هستند.

حسینی افزود: دو کشور متعهد هستند حجم مبادلات تجاری موجود را از یک و نیم میلیارد دلار را در دو سال آینده به بیش از پنج میلیارد دلار افزایش دهند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر یک گذرگاه در مرز میرجاوه-تفتان برای تجارت دوجانبه فعال است و زیرساخت گذرگاه‌های جدید ریمدان و پیشین نیز تقویت می‌شود.

سفیر ایران در پاکستان افزود که دو کشور همسایه در راستای تقویت فعالیت های تجاری برای تاسیس ۶ بازارهای مرزی مشترک تلاش می کنند و هم اکنون اولویت ما بر فعال سازی ۳ بازارچه مرزی متمرکز است.

وی گفت: پاکستان و ایران در همه زمینه ها دارای اشتراکات به ویژه از لحاظ مذهب، تاریخ و فرهنگ است و بازدیدهای مستمر در سطوح بالا باعث افزایش همکاری ها در همه بخش ها برای منافع و توسعه متقابل شده است.

تهران و اسلام‌ آباد متعهد به همکاری‌های امنیتی و مرزی هستند

سفیر ایران ابراز اطمینان کامل کرد که دو کشور علاوه بر همکاری امنیتی، پتانسیل افزایش همکاری های تجاری و اقتصادی را نیز دارند. همچنین حصارکشی بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرزهای مشترک مانع از تردد اشرار و قاچاق کالا می شود.

وی در پاسخ به سوالی گفت: تهران در حال گسترش همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود و به تعهدات بین‌المللی پایبندی کامل دارد.

سفیر ایران درباره اوضاع افغانستان نیز گفت: نشست اخیر وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد ابتکار خوب پاکستان برای برجسته کردن موضوع بشردوستانه در کشور جنگ‌زده افغانستان بود درحالی که روزانه بیش از پنج هزار پناهجو وارد ایران می‌شوند.

وی در ادامه گفت که کشورهای اروپایی باید برای جلوگیری از فاجعه در افغانستان‌ نقش آفرینی کنند. درحالی که تهران کاملا متعهد به صلح و ثبات در افغانستان است زیرا بی ثباتی در این کشور مستقیماً همه کشورهای منطقه به ویژه ایران و پاکستان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

حسینی گفت: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان برای امنیت در مرزهای مشترک و منطقه رایزنی و تعامل منظم دارند و از سازوکار موثر برای جلوگیری از ناامنی و مقابله با اشرار برخوردار هستند.