۰ نفر

شمارش معکوس احیای برجام

۱۸ دی ۱۴۰۰، ۷:۵۹
کد خبر: 597330
شمارش معکوس احیای برجام

همزمان با مواضع خوش‌بینانه طرف‌ های مذاکرات نسبت به احیای برجام، خبرگزاری رسمی دولت از « شمارش معکوس برای احیای برجام » خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، «مذاکرات رفع تحریم‌ ها در چند روز گذشته پیشرفت‌ های نسبتا مثبتی» را تجربه کرده و «می‌توان محتاطانه این ادعا‌ را مطرح کرد که با وجود پیچیدگی‌ها و مسیر پر پیچ و خم پیش‌رو، شمارش معکوس برای احیای توافقات سال۹۴» آغاز شده است. همزمان کشورهای مشارکت‌کننده در گفت‌ و گوها، از پیشرفت‌های مثبت در روند مذاکرات خبر دادند.

علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران هم روند مذاکرات را مثبت و رو به جلو ارزیابی کرد. حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه نیز در توییتی مذاکرات را خوب و رو به جلو ارزیابی کرد. همتای فرانسوی او هم برخلاف گذشته موضعی متفاوت اتخاذ و تاکید کرد که «پیشرفت‌هایی حاصل شده است و اطمینان دارم می‌توانیم به توافق برسیم.» ندپرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم خوش‌بینی محتاطانه‌ای درباره مذاکرات وین ابراز کرد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در چند روز گذشته «پیشرفت‌های نسبتا مثبتی» را تجربه کرده و می‌توان محتاطانه این ادعا را مطرح کرد که با وجود «پیچیدگی‌ها و مسیر پرپیچ و خم پیش‌رو»، «شمارش معکوس تا احیای توافقات سال ۹۴» آغاز شده است. در این رابطه ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از «پیشرفت نسبتا کم» در مذاکرات خبر داد و همزمان ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفته که «رسیدن به یک توافق» در پی مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین هنوز «امکان‌پذیر» است.

علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی نیز با بیان اینکه گفت‌وگوها در مسیر «خوب و طبیعی» قرار دارد، روند مذاکرات را «مثبت و رو به جلو» توصیف کرد. از سوی دیگر کانال ۱۱ تلویزیون اسرائیل در گزارشی از فضای مذاکرات خبر داده است که در چند ماه گذشته برای نخستین‌بار است که دیپلمات‌های غربی در رابطه با گفت‌وگوها «کمی خشنودی» از خود بروز داده‌اند و می‌گویند که ایران در این گفت‌وگوها «جدیت» دارد.

در عین حال به دنبال سفر معاون وزیر خارجه کره‌جنوبی به محل مذاکرات و پس از دیدار وی با علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران، وزارت خارجه سئول از احتمال آزادی قریب‌الوقوع دارایی‌های بلوکه‌شده ایران خبر داد. باقری در دیدار با همتای خود از کره‌جنوبی تاکید کرد که «فارغ از نتایج گفت‌وگوها» در وین، دولت کره‌جنوبی «موظف» به آزادسازی پول‌های بلوکه ‌شده ایران است.

  ارزیابی مثبت اغلب کشورها از روند مذاکرات

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت‌کننده در گفت‌وگوها نسبت به پیشرفت‌های حاصل شده در روند مذاکرات، ارزیابی نزدیک به هم دارند. علی باقری چهارشنبه شب در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد که مذاکرات «مثبت و رو به جلو» ادامه دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره نتیجه گفت‌وگوهای چند روز اخیر پرسید، گفت که «تلاش‌ها برای دستیابی به توافق نهایی» ادامه دارد. همچنین حسین‌امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه بامداد جمعه در توییتی در تشریح روند مذاکرات در وین با بیان اینکه مذاکرات در مسیر طبیعی و خوب جریان دارد، اعلام کرد: «اکنون این طرف غربی است که باید نشان دهد، آیا حسن‌نیت و اراده جدی برای توافق خوب دارد؟»

امیرعبداللهیان افزود که ابتکارات طرف ایرانی این فضا را رقم زده است. وزیر خارجه ایران شامگاه پنج‌شنبه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با همتای نروژی با بیان اینکه فضای کلی مذاکرات در وین مثبت است، گفت: «طرف‌های غربی نه تنها در سخن، بلکه باید حسن‌نیت خود را در عمل نیز نشان دهند و اقدام عملی مورد نظر، رفع تحریم‌ها و بازگشت به برجام است.»همزمان میخاییل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه هم تاکید کرد که گفت‌وگوها به صورت پیوسته و دائم میان هیات‌های مذاکره‌کننده در حال پیگیری است و پیشرفت در روند مذاکرات مشهود است.

این دیپلمات روس با بیان اینکه فعالیت‌های دیپلماتیک تابع ضرب‌الاجل نیست، خاطرنشان کرد: «مذاکرات باید به‌طور هدفمند برای دستیابی به توافق نهایی دنبال شود.»خبرنگار اعزامی «ایرنا» همچنین درباره رویکرد غربی‌ها در مذاکرات گفته است: «منابع غربی از آمریکا تا اروپا نیز پس از انکار طولانی واقعیت‌های روند مذاکرات، اکنون به پیشرفت‌های صورت گرفته در روزهای اخیر اذعان دارند. بخشی از این مساله به دلیل هشدار و اولتیماتومی است که هیات ایرانی درباره تحریف روایت مذاکرات و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی به طرف‌های اروپایی داده است.»

بر اساس این گزارش، این نکته را باید در نظر داشت که تا دستیابی به توافق نهایی، طرف‌های غربی از ژست‌های خیرخواهانه و مقصرنمایی ایران دست نخواهند کشید تا حقارت و خفت بازگشت ایالات‌متحده به برجام کم‌اهمیت نشان داده شود.

روز پنج‌شنبه با وجود تقارن با یکی از اعیاد مذهبی مسیحی و تعطیل رسمی در اتریش، مذاکرات ادامه داشت و گفته می‌شود که اغلب هیات‌ها درباره تلاش برای رسیدن به توافق نهایی اتفاق نظر دارند. در این راستا، وزیر امور خارجه فرانسه در گفت‌وگویی تاکید کرد که رسیدن به یک توافق در پی مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین هنوز امکان‌پذیر است.

البته خبرگزاری رویترز نوشت، ژان ایو لودریان روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی بی‌اف‌ام و شبکه رادیوی آرام‌سی همزمان گفت که زمان رو به اتمام است. اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه در پی این مطرح می‌شود که آنالنا بِربوک همتای آلمانی‌اش نیز روز پنج‌شنبه مدعی شده بود، ایران تاکنون اعتماد زیادی را تلف کرده و فرصت زیادی برای احیای توافق هسته‌ای باقی نمانده است.

  اذعان آمریکا به پیشرفت مذاکرات

از سوی دیگر ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری درباره روند مذاکرات مدعی شد که پیشرفت اندکی در مذاکرات صورت گرفته که مستلزم شتاب بیشتر است. پرایس در ادامه ادعاهای خود گفت اگر تهران و واشنگتن برای بازگشت متقابل به برجام به نتیجه نرسند، ایالات‌متحده مسیر دیگری را پیش می‌گیرد. ندپرایس ابراز امیدواری کرد که پیشرفت بیشتری در مذاکرات احیای برجام حاصل شود. او با اشاره به زمان اندک باقی‌مانده، هشدار داد که آمریکا در صورت عدم دستیابی به توافق با ایران، راه دیگری را انتخاب خواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنج‌شنبه ششم ژانویه گفت، بحث بر سر چند هفته است، نه چند ماه.  

 تحلیل رژیم صهیونیستی از فضای مذاکرات

همچنین کانال ۱۱ تلویزیون اسرائیل به نقل از دیپلمات‌ها به تحلیل فضای مذاکرات پرداخته و مدعی شده است که‌ هنوز مشخص نیست آیا ایران خواهان بازگشت به توافق هسته‌ای قدیمی است یا یک توافق موقت جدید؛ این دیپلمات‌ها مدعی‌ شده‌اند که شاید این یک تاکتیک وقت‌کشی با هدف خشنود کردن روسیه که فشار زیادی بر ایران برای رسیدن به توافق وارد می‌کند، باشد.

بر اساس این گزارش، در اسرائیل تخمین زده می‌شود که به احتمال زیاد توافق با ایران حاصل می‌شود، اما مشخص نیست که چه نوع توافقی خواهد بود. کانال ۱۱تلویزیون اسرائیل در این رابطه ادعا کرد: «ایران در این مذاکرات جدیت بیشتری نسبت به مذاکرات سابق نشان می‌دهد و به همین دلیل نیز نوعی پیشرفت نسبی در این گفت‌وگوها به وجود آمده است.»

این کانال تلویزیونی می‌گوید این برای نخستین‌بار در چند ماه گذشته است که دیپلمات‌های غربی در این رابطه «کمی خشنودی» از خود بروز می‌دهند و می‌گویند که ایران در این گفت‌وگوها «جدیت» دارد. بر اساس این گزارش مساله دیگر به «تغییر نسبی سیاست اسرائیل» در خصوص گفت‌وگوهای برجام مربوط می‌شود؛ همچنان‌که در روزهای گذشته سخنان بیشتری از مقامات سیاسی و حتی امنیتی در رژیم صهیونیستی می‌شنویم مبنی بر اینکه اگر برجام توافق خوبی باشد با آن مخالفت نخواهند کرد.

  اختلاف‌نظر هسته‌ای در تل‌آ‌ویو

در رابطه با سخنان مقامات اسرائیلی از یکسو شاهد بودیم که یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه با اشاره به تماس تلفنی چهارشنبه شب با همتای آمریکایی‌اش گفت که در گفت‌وگو با آنتونی بلینکن درخواست کرده که جامعه بین‌الملل به فشارها بر ایران ادامه دهد و از سوی دیگر ژنرال آهارون حالیوا، فرمانده سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به سیاستمداران کشورش گفته است که دستیابی به یک توافق هسته‌ای با ایران، برای اسرائیل بهتر از شکست مذاکرات وین است. او مدعی شد با یک توافق بهتر می‌توان برنامه اتمی ایران را رصد کرد.

  پالس مثبت سئول

همزمان با خبرهایی که از پیشرفت مذاکرات ارسال می‌شود، خبر مهم دیگر اینکه در پی سفر معاون وزیر خارجه کره‌جنوبی به محل مذاکرات، وزارت خارجه این کشور از احتمال آزادی قریب‌الوقوع دارایی‌های بلوکه شده ایران خبر داد.

وزارت خارجه کره‌جنوبی در بیانیه‌ای ضمن اعلام خبر دیدار دیپلمات‌های سئول و تهران در وین، اعلام کرد: «معاون وزیر خارجه کره‌جنوبی در دیدار با معاون وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کرده دارایی‌های بلوکه‌شده ایران به زودی آزاد شوند.» طبق این بیانیه، ‌چوی یانگ-کان‌، معاون وزیر خارجه کره‌جنوبی و ‌علی باقری‌، همتای ایرانی او در خصوص اینکه دارایی‌های ایران باید به زودی آزاد شوند تفاهم داشتند. در بیانیه وزارت خارجه کره‌جنوبی همچنین تصریح شده دو طرف در خصوص انجام رایزنی‌های کاری بر سر جزئیات مربوط به روند انتقال این پول توافق کردند.

  سئول موظف به آزادسازی پول‌هاست

همچنین  باقری در دیدار با مقام کره‌جنوبی تاکید کرد که فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، دولت کره‌جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه ‌شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد.

در این جلسه تصریح شد که خودداری غیرقانونی و غیرقابل توجیه کره‌جنوبی از بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران، نقطه‌ای تیره در تاریخ روابط دو کشور خواهد بود و سئول باید هرچه سریع‌تر نسبت به آزادسازی منابع ایران اقدام کند. بدهی کره‌جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعا به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است.  

  دوربین‌های مجتمع تسا نصب شد

همزمان با این تحولات، استفانی لیختن‌اشتاین، خبرنگار غربی مستقر در وین که برای فارن پالیسی و ایندیپندت می‌نویسد، در توییتی اعلام کرد سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به او گفته که این نهاد تا پایان دسامبر ۲۰۲۱ کار نصب دوربین‌های جایگزین دوربین‌هایی که از مجتمع تسا در کرج خارج شده بودند و همچنین سایر فعالیت‌های فنی مرتبط را به انجام رساند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر روز چهارشنبه ۲۴ آذرماه اعلام کرد که بر اساس توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس، دوربین‌های این نهاد در مجتمع تسا کرج طی روزهای آینده نصب می‌شود.

  محتوای دیدار اولیانوف با هیات عربستانی

از سوی دیگر همچنان برخی اخبار ضدونقیض از وین مخابره می‌شود؛ در حالی که خبرگزاری دولت ایران (ایرنا) به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که ملاقات روز پنج‌شنبه دیپلمات‌های روسیه و عربستان در وین ارتباطی به ایران نداشت، میخاییل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه بعد از این دیدار با انتشار پیامی در توییتر از ملاقات با هیات سعودی در ساختمان نمایندگی دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین خبر داد و نوشت که فرستادگان سعودی را در جریان شرایط موجود در مذاکرات وین قرار دادم.

عبدالله بن خالد بن سلطان، نماینده دائم عربستان در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز جمعه با رابرت مالی، مامور ویژه وزارت خارجه آمریکا و روز پنج‌شنبه نیز با فیلیپ ایریرا، رئیس هیات مذاکره‌کننده فرانسه در وین دیدار و گفت‌وگو کرده است.