۰ نفر

چین: برای کمک به قزاقستان آماده‌ایم

۱۷ دی ۱۴۰۰، ۱۸:۱۰
کد خبر: 597231
چین: برای کمک به قزاقستان آماده‌ایم

چین در واکنش به تحولات و ناآرامی‌های اخیر در قزاقستان بر حمایت و کمکش به این کشور تاکید کرد.

 به گزارش سی.جی.تی.ان، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز جمعه گفت: چین نهایت تلاشش را برای حمایت کردن از قزاقستان و کمک به این کشور در غلبه بر مشکلات انجام  خواهد داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، ونبین خاطر نشان کرد، پکن "قاطعانه با نیروهای خارجی که اقدام به تحریک خشونت و آشوب در قزاقستان می کنند مخالف است".

ونبین ادامه داد، چین "این که قزاقستان سری تدابیری را برای مقابله با تروریسم و دفاع از ثبات اتخاذ می کند مورد توجه قرار داده است".

او کمک پکن به قزاقستان برای حل بحران را پیشنهاد داد.

این اظهارنظرهای ونبین به دنبال بالا گرفتن اعتراضات در قزاقستان علیه تصمیم دولت برای افزایش قیمت سوخت در این کشور مطرح شدند.

روسیه عوامل خارجی را متهم به تحریک کردن به تظاهرات در قزاقستان کرده است. آمریکا نیز دست داشتنش در وقایع قزاقستان را رد کرده است.

ازسوی دیگر مقامات مسکو امروز جمعه گفتند که صلحبانان روسی فرودگاه آلماتی قزاقستان را "تحت کنترل کامل" درآورده‌اند.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت که نیروهای صلحبان روسیه با همتایان قزاقستانی خود برای بازیابی نظم در این فرودگاه همکاری کردند.

عملیات فرودگاه پس از آن مختل شد که معترضان مخالف دولت قزاقستان که از افزایش قیمت سوخت در این کشور خشمگین بودند، این پایانه مهم حمل و نقل را چند روز پیش اشغال کردند.

آلماتی که بزرگترین شهر و مرکز اقتصادی قزاقستان است شاهد چند روز شورش و ناآرامی از جمله آتش زدن ساختمان های دولتی بوده است.

بر اساس گزارشها درگیری ها در آلماتی در روز پنجشنبه ادامه داشت و خبرنگار خبرگزاری فرانسه صدای چند انفجار و تیراندازی را از سمت میدان اصلی این شهر گزارش کرد اما رسانه های محلی اواخر روز پنجشنبه گفتند که نیروهای امنیتی تظاهرکنندگان را از میدان اصلی و دیگر ساختمان های کلیدی دولتی در این شهر پاکسازی کرده اند.