۰ نفر

واکنش سخنگوی کاخ سفید به بیانیه دونالد ترامپ

۱۷ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۰۳
کد خبر: 597162
واکنش سخنگوی کاخ سفید به بیانیه دونالد ترامپ

سخنگوی کاخ سفید گفت: رئیس جمهور آمریکا با استفاده از لفظ «شورش مسلحانه» برای حمله به کنگره قصد جهت‌دهی به وزارت دادگستری درباره اقدام علیه رییس جمهور سابق این کشور را نداشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید پنجشنبه شب به بیانیه «دونالد ترامپ» رییس جمهور سابق آمریکا واکنش نشان داد.

ساکی در نشستی خبری در واکنش به بیانیه ترامپ که سخنرانی «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا در روز سالگرد حمله به کنگره را «تئاتر سیاسی» توصیف کرده است گفت:‌ «خوب است که او این سخنرانی را دیده است. شاید چیزهایی یاد گرفته باشد».

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به اینکه آیا اقدام ترامپ به تحریک هوادارانش برای حمله به کنگره عواقبی برای او خواهد داشت و بایدن در این زمینه چه کاری خواهد کرد؟ گفت:‌ «او این مسئله را به وزارت دادگستری می‌سپارد که مستقل عمل می‌کند».

در ادامه خبرنگاری پرسید بایدن از لفظ «شورش مسلحانه» برای حمله به کنگره استفاده کرده و چنین اقدامی به عنوان جرم، پیگرد قضایی به‌دنبال دارد. آیا بایدن از وزارت دادگستری می‌خواهد علیه عاملان آن اتهام وارد کند؟

ساکی جواب داد: «رییس جمهور [آمریکا] از وزارت دادگستری و دادستان کل می‌خواهد که مستقل عمل کنند و این چیزی است که دادستان کل هنگام پذیرش این مقام خواستار شده است. بایدن هیچ قضاوت یا جهت‌دهی درباره اینکه وزارت دادگستری چه اقداماتی باید صورت دهد، انجام نداد و فکر نمی‌کنم دادستان کل نیز چنین دیدگاهی داشته باشد».

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره انتظار بایدن از نتیجه تحقیقات کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا برای رسیدگی به حوادث ششم ژانویه، گفت:‌ «ما به حمایت از تلاش آن‌ها ادامه می‌دهیم اما درباره نتیجه آن پیش‌داوری نمی‌کنیم».

بایدن عصر امروز در سخنرانی به مناسبت سالگرد حمله مرگبار به کنگره آمریکا به انتقاد تند از ترامپ پرداخت و گفت: «رییس جمهور سابق [آمریکا] گروه‌های اغتشاش‌طلب را برای انجام حمله به کنگره جمع کرد و خودش در یک اتاق غذاخوری خصوصی در کاخ سفید نشسته بود و از تلویزیون تماشا می‌کرد و ساعت‌ها هیچ کاری نمی‌کرد. آن‌ها گروه گردشگر نبودند. این یک شورش مسلحانه بود». (جزئیات بیشتر)

ترامپ در واکنش به سخنرانی بایدن با انتشار بیانیه‌ای تند نوشت: «این تئاتر سیاسی فقط ایجاد انحراف از این واقعیت بود که بایدن کاملاً و تماماً شکست خورده است. کشور ما دیگر مرز ندارد، کاملاً و تماماً کنترل ویروس کووید را از دست داده است (اعداد رکورد می‌زنند!)، کشور ما دیگر از نظر انرژی مستقل نیست، تورم بیداد می‌کند، ارتش ما در هرج و مرج است و خروج یا تسلیم ما در افغانستان شاید یکی از شرم‌آورترین روزهای تاریخ ایالات متحده بود و بسیاری چیزهای دیگر». (جزئیات بیشتر)

ششم ژانویه (۱۷ دی) سال گذشته کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند. 

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

متعاقباً  دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا کمیته‌ای منتخب برای رسیدگی به این حادثه تشکیل دادند که شماری از جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ نیز به آن ملحق شدند و از دولت درخواست کردند اسناد و شواهد مربوط به ریاست جمهوری ترامپ را در اختیارشان قرار دهد.