۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چالش های بایدن در یک ساله ریاست جمهوری / چرا محبوبیت بایدن سقوط کرد؟

۱۶ دی ۱۴۰۰، ۲۰:۱۱
کد خبر: 597066
چالش های بایدن در یک ساله ریاست جمهوری / چرا محبوبیت بایدن سقوط کرد؟

جو بایدن در این هفته با کولاکی که ایالات متحده را فلج کرده بود به واشنگتن بازگشت؛ رییس‌جمهوری که سال جدید را با مبارزه با بحران‌های متعدد از جمله افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا تا برنامه اقتصادی متوقف شده و افزایش تنش با روسیه آغاز کرده است.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش فایننشال تایمز، اومیکرون، جهش جدید ویروس کرونا که منجر به ثبت رکورد جدید مبتلایان در آمریکا شده دولت بایدن را به سرعت در حالت تدافعی قرار داده است، به ویژه به دلیل کمبود تست‌های فلج کننده و سر در گمی در رابطه با تصمیم‌گیری برای کاهش نیمی از مدت زمان پنج تا ده روزه که افراد بدون علائم کرونا باید در قرنطینه قرار گیرند. 

با این وجود روز سه شنبه بایدن مجبور شد درباره سختی شرایط پیش رو هشدارهایی بدهد. برای رییس‌جمهوری که تقریبا یک سال پیش با امیدهای زیادی برای ریشه کن کردن این ویروس به کاخ سفید وارد شد و تا حدود زیادی به دلیل تعهدات مساعد برای مدیریت کرونا نسبت به رییس‌جمهوری پیشین مورد انتخاب مردم قرار گرفت، چنین هشدار لحظه‌ای متواضعانه به حساب می‌آید.

او در این هشدار عنوان کرد: مردم من می‌دانم که ما همگی از این شرایط خسته و ناامید شده‌ایم اما هفته‌های آینده برای ما چالش برانگیز خواهد بود. اما ما از این مرحله هم عبور خواهیم کرد، همگی و در کنار هم از این مرحله خواهیم گذشت.

افزایش موارد ابتلا و اوج گرفتن همه‌گیری کرونا درست همزمان با خروج نادرست آمریکا از افغانستان در ماه آگوست منجر به کاهش شدید محبوبیت بایدن بر اساس نظرسنجی‌ها شد اما در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۱ نظرسنجی‌ها اندکی بهبود یافته بود.

در بخش اقتصادی هم، تورم بالا و اختلالات زنجیره تامین که بهبود بازار کار و روند صعودی بازارهای سهام را تحت تاثیر قرار داد به ذهنیت رای دهندگان از مدیریت اقتصادی بایدن نیز ضربه سختی زد و مانع از افزایش محبوبیت رییس‌جمهوری آمریکا شد.

در همین حال، کاخ سفید ماه گذشته زمانی که جو مانچین از نمایندگان دموکرات کنگره از مذاکرات برای پیشبرد لایحه هزینه‌های ۱.۷۵ تریلیون دلاری بایدن کناره‌گیری کرد، متحمل شکست سختی شد.

با این وجود مانچین روز سه شنبه اعلام کرد که چشم انداز کمی برای احیای گفت‌وگوها در مورد این قانون وجود دارد و در مقابل خبرنگاران گفت: زمانی که مخالفت خود را با این طرح اعلام کردم هنوز هیچ گفت‌وگویی انجام نشده بود اما امروز هم پس از انجام چند گفت‌وگو به اندازه همان زمان در مخالفت با این لایحه صریحم.

جیمز لوسیر تحلیل‌گر شرکای سرمایه آلفا عنوان کرد: بر این باورم که هنوز فرصت کافی وجود دارد که دموکرات‌ها بتوانند یک لایحه هزینه‌ای به ارزش ۱.۵ تریلیون دلار تصویب کنند. با این وجود وی هشدار داد: هر هفته‌ای که از عدم توافق می‌گذرد، دستیابی به آن سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. 

در عین حال برنامه سیاست خارجی بایدن تحت تسلط احتمال حمله روسیه به اوکراین، آزمایش اتحاد با اروپا و تعهد دولت برای مقابله با تهاجم استبدادگرایانه قرار گرفته است.

هر کدام از این مشکلات، تهدید کننده تسلط بایدن و دموکرات‌های کنگره در انتخابات میان دوره‌ای ماه نوامبر خواهد بود و منجر به افزایش آرای جمهوری‌خواهان خواهد شد و این همان سناریویی است که به شکل قابل توجهی قانون‌گذاری‌های جاه طلبانه رییس‌جمهوری را در سال‌های باقی مانده از قدرتش او را محدود خواهد کرد.

بن کولتون، تحلیل‌گر مشاوران سیاست بیکن واقع در واشنگتن گفت: مهمترین وظیفه بایدن این است که نشان دهد چرا آمریکا از انتخاب رییس‌جمهوری با کمترین میزان تجربه حکومتی در تاریخ، تبدیل به رییس‌جمهوری با بیشترین تجربه شد. بایدن باید در قرارداد بازسازی خود با مانچین تجدیدنظر کند تا در نتیجه آن، آمریکا را در موقعیتی قوی با روسیه قرار و تشبیهی از استراتژی را در مورد اومیکرون و تورم ارائه دهد.

وی افزود: در غیر اینصورت، این روایتی است که بایدن آن را رهبری نمی‌کند بلکه در شرایط کنونی توسط مانچین، روسیه و اومیکرون رهبری می‌شود. با بن بست رسیدن مذاکرات در مورد برنامه‌های اقتصادی بایدن، رهبران دموکرات کنگره توجه خود را به قانون حمایت از حق رای معطوف کردند، تلاشی برای مقابله با اقدامات جمهوری‌خواهان در بسیاری از ایالت‌ها برای محدود کردن دسترسی به صندوق‌های رای.

این فشار همزمان با سالگرد ششم ژانویه که حمله مرگبار سال گذشته به ساختمان کنگره ایالات متحده توسط گروهی از حامیان دونالد ترامپ رییس‌جمهوری پیشین این کشور بود، اتفاق می‌افتد. انتظار می‌رود بایدن روز پنجشنبه در سالگرد حمله به ساختمان کنگره سخنرانی کند.

اما تضمین تصویب قانون حق رای ممکن است یک ماموریت بی ثمر باشد: در حالی که دموکرات‌های میانه‌رو مانند کرستن سینما و مانچین، از تغییر قوانین سنا به گونه‌ای که این مصوبه با رای اکثریت ساده تصویب شود، محتاط هستند؛ جمهوری‌خواهان به شدت مخالف آن هستند.

در حالی که برخی از استراتژیست‌ها و قانون‌گذاران دموکرات می گویند که ادامه این قانون برای تقویت پایگاه حزب مهم است، دیگران هشدار می‌دهند که طرح لایحه‌ای که احتمال شکست آن وجود دارد می‌تواند از لحاظ سیاسی معکوس باشد.

اد کیلگور، تحلیل‌گر سیاسی کهنه‌کار دموکرات طی یادداشتی در مجله نیویورک نوشت: آنچه دموکرات‌ها در حال حاضر واقعا به آن نیاز دارند، نوعی کمپین کوتاه مدت «سوپرشارژ» نیست که انتظاراتی را که احتمالا برآورده شدنی نیستند، افزایش دهد. آنها به راهی نیاز دارند تا نشان دهد که آنها و کشورشان در نبردی پایدار میان دو مفهوم کاملا متفاوت از آینده آمریکا قرار دارند، نبردی که در آن عدم مشارکت یا ناامیدی رای دهندگان دموکرات به نوعی تضمین کننده شکست است.

اما کاخ سفید همچنان در تلاش است تا تمرکز خود را بر روی مسائل و نگرانی‌های روزمره حفظ کند. روز دوشنبه بایدن از برنامه‌های دولتش برای مهار تورم به ویژه قیمت گوشت سخن گفت. انتظار می‌رود که او در سخنرانی روز جمعه به گزارش مشاغل ماه دسامبر اشاره کند که ممکن است آخرین نگاه به چگونگی بهبود بازار کار پیش از ضربه زدن به اقتصاد توسط اومیکرون باشد.

اندرو بیشاپ رییس تحقیقات سیاست جهانی در شرکت مشاوره‌ای مشاوران جهانی سیگنوم معتقد است که بایدن ممکن است «کمتر از آنچه که محبوبیت فعلی او نشان می‌دهد» محکوم باشد. سیگنوم خاطرنشان می‌کند که بایدن هنوز رتبه بندی بالاتری نسبت به ترامپ دارد و این کاهش حتی نسبت به آنچه که باراک اوباما در اولین سال ریاست جمهوری خود تجربه کرد، کمتر بوده است. 

بیشاپ در پایان عنوان کرد: بایدن به طور کلی نسبت به برخی از اسلاف خود برای رای دهندگان میانه رو خوشایندتر بود، احتمالا می‌تواند این پتانسیل را داشته باشد، که سریع‌تر حمایت مستقل‌ها را به دست آورد.