۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

بزرگترین خطر سیاسی سال۲۰۲۲ آسیا / تنش‌ چین و آمریکا به کجا می رسد؟

۱۶ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۵۰
کد خبر: 597030
بزرگترین خطر سیاسی سال۲۰۲۲ آسیا / تنش‌ چین و آمریکا به کجا می رسد؟

به گفته یک تحلیل‌گر، ریسک سیاسی روابط پرتنش میان ایالات متحده و جمهوری خلق چین بر سر تایوان، از جمله خطرات اصلی سیاسی قاره آسیا در سال ۲۰۲۲ است.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، دی پیترسون رییس شرکت تحقیقاتی لانگ ویو گلوبال ادوایزر در این باره می‌گوید: پکن هر گونه اقدام واشنگتن در مورد تایوان را اقدامی منفی یا ناقض منافع خود می‌داند.

پیترسون در گفت‌وگویی با سی‌ان‌بی‌سی عنوان کرد: این بزرگترین خطر آسیا در سال ۲۰۲۲ است و اگر در حال حاضر به روابط میان ایالات متحده و چین نگاهی داشته باشیم، رابطه‌ای همچون جنگ سرد میان دو طرف است.

اواخر سال ۲۰۲۱، جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا لایحه دفاعی مربوط به قانون مجوز دفاع ملی NDAA را برای سال ۲۰۲۲ به امضا رساند. پیترسون تاکید کرد که این امر باعث تخریب بیشتر روابط میان دو کشور شده است. به گفته وی، قانون NDAA که اخیرا به امضا رسید مفاد متعددی دارد که پکن آنها را نمی‌پسندد که از جمله آنها می‌توان پیشنهادات به تایوان است. هر گونه پیشنهادی از سوی هر کشوری به تایوان به عنوان یک ضربه به چین تلقی می‌شود و پاسخ آن به شدت داده خواهد شد.

به صورت خاص در مورد چین، این قانون طرح بازدارندگی اقیانوس آرام است که ۷.۱ میلیارد دلار برای آن هزینه شده است. همچنین شامل بیانیه حمایت کنگره از دفاع تایوان است.

چین، تایوان را بخشی از قلمروی خود می‌داند و بر همین اساس فشارهایی بر این جزیره وارد کرده تا حکومت خلق چین را بپذیرد.

پیترسون توضیح داد: بزرگترین مشکل برای کشورهای آسیایی این است که چگونه منافع رقابتی ایالات متحده و چین را دنبال کنند.

او ادامه داد: چالش پیش روی تایوان و بازیگران این منطقه در سال ۲۰۲۲ این است: چگونه کشورها بین منافع ژئوپولتیکی، منافع تجاری، فناوری و منافع زنجیره تامین با چین و ایالات متحده تعادل برقرار کنند؟ بحث بیشتر در مورد سناریوی جنگ سرد، مخاطرات را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.

پیترسون همچنین تاکید کرد: چین بسیاری از شرکای خود را در آسیا تحت فشار قرار داده و المپیک زمستانی آینده پکن که در ماه فوریه ۲۰۲۲ برگزار می‌شود، در ارزیابی تصویر این کشور در صحنه جهانی مهم خواهد بود.

وی گفت: المپیک سناریوی بسیار جالبی است، آیا این به عنوان نشانه‌ای از دستاورد دیگر چین و فرصتی برای همکاری و مشارکت تلقی خواهد شد؟ یا اینکه واکنش شدیدتری از سوی چین به دنبال خواهد داشت و خطرات و ناامیدی‌ها را در آینده برجسته‌تر خواهد کرد؟

در ماه دسامبر، ایالات متحده بایکوت دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی پکن را به دلیل نقض حقوق بشر اعلام کرد. در حالی که ورزشکاران آمریکایی همچنان در آن حضور خواهند یافت، دولت بایدن هیچ نماینده رسمی به این بازی‌ها نخواهد فرستاد.

وزارت امور خارجه چین این اقدام را محکوم کرده و آن را «به سخره گرفتن روح المپیک» خواند و گفت که پکن اقدامات متقابل لازم و قاطع را در این زمینه انجام خواهد داد.