۰ نفر

ترامپ کنفرانس خبری سالگرد حمله به کنگره را لغو کرد

۱۶ دی ۱۴۰۰، ۱:۵۸
کد خبر: 596905
ترامپ کنفرانس خبری سالگرد حمله به کنگره را لغو کرد

رییس جمهور سابق آمریکا اعلام کرد به‌خاطر کمیته منتخب کنگره و رسانه‌های «اخبار جعلی» کنفرانس خبری درباره حمله هوادارانش به ساختمان کنگره را لغو کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «دونالد ترامپ» رییس جمهور سابق آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد کنفرانس خبری وی به مناسبت سالگرد حمله به کنگره لغو شده است.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، ترامپ در بیانیه‌ای نوشت: «به لطف تعصب و بی‌صداقتی محض کمیته غیرمنتخب تحقیق درباره ششم ژانویه متشکل از دموکرات‌ها و دو جمهوری‌خواه شکست‌خورده و رسانه‌های اخبار جعلی، من کنفرانس خبری پنجشنبه در مارالاگو را لغو می‌کنم».

رییس جمهور سابق آمریکا افزود: «در عوض بسیاری از این عناوین مهم را در تجمع روز شنبه پانزدهم ژانویه در آریزونا به بحث می‌گذارم. این یک تجمع بزرگ خواهد بود!»

«الیسا فرح» دبیر مطبوعاتی سابق کاخ سفید پیش‌تر در مصاحبه با نشریه «بیزنس اینسایدر» تصمیم ترامپ برای برگزاری کنفرانس خبری در سالگرد حمله هوادارانش به ساختمان کنگره را مورد انتقاد قرار داد.

فرح به بیزنس اینسایدر گفت، اینکه ترامپ تصمیم گرفته در سالگرد حمله هوادارانش به ساختمان کنگره در نشستی خبری بار دیگر بر ادعای تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ تأکید کند، نشان می‌دهد که او مشاوران خوبی اطراف خود ندارد.

دبیر مطبوعاتی کاخ سفید در دوران ترامپ درباره محتوای سخنرانی او گفت، احتمالاً رییس جمهور سابق آمریکا بر «این دروغ که انتخابات دزدیده شد» تأکید خواهد کرد و مدعی خواهد شد «کسانی که بابت این شورش مجازات شده‌اند زندانی سیاسی هستند».

در همین حال پلوسی که از اعضای ارشد حزب دموکرات است از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا درخواست کرده که در مراسمی به مناسبت سالگرد حمله به کنگره شرکت کنند.

با اینکه در تاریخ ششم ژانویه ۲۰۲۲ جلسه‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا برنامه‌ریزی نشده است، رییس مجلس نمایندگان قصد دارد قانون‌گذاران را برای گرامی‌داشت قربانیان این حادثه دعوت کند. گفته می‌شود قرار است «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا نیز در این مراسم به سخنرانی بپردازد.

در همین حال، سه مأمور پلیس واشنگتن دی.سی امروز (چهارشنبه) و در آستانه سالگرد حمله به کنگره آمریکا، از «دونالد ترامپ» رییس جمهور سابق آمریکا شکایت کردند.

 این مأموران پلیس در شکایت خود آورده‌اند به‌دلیل حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره متحمل آسیب‌های فیزیکی و روحی شده‌اند.

در متن شکایت مشترک دو نفر از این شاکیان آمده است: «در نتیجه سخنرانی ترامپ در تاریخ ششم ژانویه سال ۲۰۲۱ و رفتارها و بیانیه‌های او پیش از این تاریخ یا در همان روز و همچنین امتناع او از متوقف کردن هوادارانش از اقدام خشونت آمیز در کنگره، ترامپ مرتکب رفتارهایی غیرقانونی شد که به زخمی شدن مأموران پلیس کنگره ایالات متحده و مأموران پلیس پایتخت شده است».

ششم ژانویه (۱۷ دی) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند. 

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

متعاقباً  دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا کمیته‌ای منتخب برای رسیدگی به این حادثه تشکیل دادند که شماری از جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ نیز به آن ملحق شدند و از دولت درخواست کردند اسناد و شواهد مربوط به ریاست جمهوری ترامپ را در اختیارشان قرار دهد.